προσφατα

ΠΩΣ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΤΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙ

Για να διαβάζετε το άρθρο αυτό πιθανότατα ψάχνετε για κάποιο τρόπο έτσι ώστε να βοηθήσετε το παιδί σας να μιλήσει και να επικοινωνήσει! Καταπληκτικά νέα … έχετε σκοντάψει στη σωστή σελίδα! Παρακάτω θα βρείτε ιδέες που θα σας βοηθήσουν να επεκτείνετε την ομιλία, τη γλώσσα και τις επικοινωνιακές του δεξιότητες. Και μην ανησυχείτε … αν υπάρχει κάτι που ψάχνετε και δεν είναι εδώ, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μου μέσω email: stella.mitoula@gmail.com.

Καταρχήν ας ορίσουμε τον τύπο επικοινωνίας του παιδιού:

Όταν μιλάμε για ικανότητες λόγου και ομιλίας στα μικρά παιδιά, είναι σημαντικό να σκεφτούμε τις δεξιότητες που έχει αποκτήσει το παιδί ως σήμερα (και όχι τη χρονολογική ηλικία), έτσι ώστε οι παρεμβάσεις να μπορούν να αξιοποιήσουν καλύτερα αυτές τις δεξιότητες. Γνωρίζοντας σε πιο στάδιο της επικοινωνίας είναι το παιδί σας προς το παρόν σας βοηθά και ως γονέας έτσι ώστε να βοηθήσετε καλύτερα το παιδί σας στο σπίτι να επικοινωνήσει.

ΣΤΑΔΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Ο εξερευνητής - Αυτά τα παιδιά αντιδρούν με βάση αυτό που αισθάνονται είτε συμβαίνει σε αυτά είτε γύρω από αυτά , αλλά δεν έχουν ακόμη αναπτύξει την ικανότητα να επικοινωνούν με ένα συγκεκριμένο σκοπό στο μυαλό . Αυτά τα παιδιά χαίρονται όταν ωθούνται σε μια κούνια ( αντιδρώντας στην αιώρηση ), αλλά δεν έχουν ακόμη αναπτύξει την ικανότητα να ζητήσουν κι’ άλλο κούνημα.

Ο επικοινωνιακός - Αυτά τα παιδιά στέλνουν άμεσα τα συγκεκριμένα μηνύματα σε ένα πρόσωπο , χωρίς τη χρήση λέξεων . Παράδειγμα : Το παιδί σας μπορεί να δείχνει ένα αντικείμενο ή να μπαμπαλίζει προς αυτό, επειδή θέλει να του το δώσετε, ή ακόμα και να σας το πει με τα μάτια (και τις εκφράσεις προσώπου και το σώμα) ότι ενδιαφέρεται για κάτι κοιτώντας μία το αντικείμενο, μία εσάς και μετά ξανά το αντικείμενο με μία εκστασιασμένη έκφραση .

Ο χρήστης των πρώτων λέξεων - Αυτά τα παιδιά χρησιμοποιούν μεμονωμένες λέξεις ( ή ενδείξεις ή εικόνες) . Αυτά τα παιδιά έχουν αναπτύξει την ικανότητα να επικοινωνούν με ένα συγκεκριμένο σκοπό στο μυαλό και έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν συμβολικούς τρόπους για να επικοινωνήσουν.

Ο συνδιαστικός - Αυτά τα παιδιά συνδυάζουν λέξεις σε φράσεις δύο ή τριών λέξεων . Αυτά τα παιδιά επικοινωνούν με προτάσεις-φράσεις .

http://tonguegym.wordpress.com/

ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΤΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙ

ΚΑΤΕΒΕΙΤΕ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΑΣ


    Ακριβώς όπως και στην τελευταία συμβουλή μου ( επιβραδύνετε και να είστε παρόν ) μιλάω για το πως να κατεβείτε στο επίπεδο του παιδιού σας. Αυτό είναι μια άλλη στρατηγική που φαίνεται τόσο απλή αλλά είναι τόσο αποτελεσματική και βοηθά το παιδί σας σχετικά με την πορεία του προς την επικοινωνία .

    Θέλω να δοκιμάσετε κάτι . Καθίστε στο πάτωμα , και στη συνέχεια ζητήστε από το σύντροφό σας ή ένα φίλο σας να σταθεί όρθιος μπροστά σας . Τώρα …. συζητήστε σχετικά με ό,τι θέλετε , αλλά εσείς μείνετε στο πάτωμα . Κάντε το αυτό για 3-5 λεπτά . Στη συνέχεια αλλάξτε ρόλους .

    Τώρα πείτε μου , πώς αισθανθήκατε; Νοιώσατε πλήρως αφοσιωμένος/η στη συνομιλία , ή σκεφτόσασταν πάρα πολύ έντονα το πόσο κακό κάνετε στον αυχένα σας (η’ και πόσο πονάει) μόνο και μόνο κάνοντας προσπάθεια κοιτώντας προς τα πάνω για αποδώσετε την απαραίτητη προσοχή στον συνομιλητή σας; Ήσασταν σε θέση να ακούσετε το συνομιλητή σας καλά ; Είστε ανανεωμένοι / ευτυχισμένη ή λίγο κουρασμένοι μετά από αυτή τη σύντομη συνομιλία ;

    Αυτό αισθάνεται λοιπόν ένα πολύ μικρό παιδί . Πρέπει συνεχώς να κοιτάζει προς τα πάνω σε σας όταν μιλάτε , το οποίο μπορεί όχι μόνο να βλάψει τον αυχένα του , αλλά μπορεί να αποσπάσει και την προσοχή τους από το πραγματικό μήνυμα που θέλετε να στείλετε . Το παιδί σας είναι λιγότερο πιθανό να είναι σε θέση να ακούσει , εστιάσει , να κατανοήσει και να μάθει από την επικοινωνία που έχει μαζί σας και έχει * κυριολεκτικά * το κεφάλι του πάνω από ό, τι αν απλά κατεβείτε στο επίπεδο του .

http://tonguegym.wordpress.com/

ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΤΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙ

 ΚΑΝΤΕ ΒΛΕΜΜΑΤΙΚΗ ΕΠΑΦΗ


    Μόλις καθίσετε οκλαδόν κάτω έτσι ώστε να είστε πρόσωπο με πρόσωπο με το παιδί σας , επιδιώξτε βλεμματική επαφή , έτσι ώστε να ξέρετε ότι το παιδί σας, σας παρακολουθεί . Τα μικρά παιδιά δεν θα κάνουν πάντα την άμεση επαφή με τα μάτια για πολύ καιρό … αλλά αυτό είναι εντάξει ! Απλά κάνοντας έστω και μία αστραπιαία επαφή είναι μία πραγματική σημαντική . Καθίστε πρόσωπο με πρόσωπο , όσο συχνά μπορείτε , επιδιώξτε επαφή με τα μάτια και όταν του μιλάτε κοιτάξτε το στα στα μάτια.

** Μια σημείωση για βλεμματική επαφή : Μερικά παιδιά , ιδιαίτερα εκείνα που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού , είναι πολύ δύσκολο να κάνουν βλεμματική επαφή . Μην το αναγκάζετε λοιπόν να κάνει βλεμματική επαφή καθ’όλη τη διάρκεια της συνομιλίας σας, απλώς πριν αρχίσετε να μιλάτε προσπαθήστε να το κάνετε να σας κοιτάξει . Τουλάχιστον , απλά βεβαιωθείτε ότι είστε πρόσωπο με πρόσωπο όποτε είναι δυνατόν . Εάν το παιδί σας έχει μεγάλη δυσκολία με την παραγωγή και διατήρηση της επαφής με τα μάτια , φροντίστε να μιλήσετε με τον παιδίατρό σας .

http://tonguegym.wordpress.com/

ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΤΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙ

ΜΕΙΝΕΤΕ ΗΣΥΧΟΙ: ΕΙΝΑΙ ΩΡΑ ΝΑ ΑΚΟΥΣΕΤΕ


    Μέχρι στιγμής, έχουμε μιλήσει για το πώς πρέπει να επιβραδύνετε και να είστε παρόντες καθώς και να κατεβαίνετε στο επίπεδο του παιδιού μας και να κάνετε βλεμματική. Αφού έχετε πάρει το κολάι από αυτά … τώρα είναι η ώρα να …

 παραμείνετε ήσυχοι.

 Ναι. Ήσυχοι.

Περιμένετε, ΤΙ; Πώς μπορεί το παιδί μου να μάθει να μιλά αν δεν μιλάω εγώ;

    Το ξέρω. Ακούγεται περίεργο στην αρχή, αλλά υπόσχομαι ότι θα έχει νόημα. Είτε το πιστεύετε είτε όχι, το πρώτο πράγμα που θέλω να κάνετε είναι να σταματήσετε να μιλάτε στο παιδί σας και να αρχίσετε να ακούτε το παιδί σας.

Αλλά το παιδί μου δεν μιλάει! Πώς μπορώ να το ακούσετε αν δεν λέει τίποτα;

    Πιστέψτε με, το παιδί σας λέει κάτι, ακόμα κι αν δεν μιλάει καθόλου. Μπορεί να μην χρησιμοποιεί λέξεις για να επικοινωνήσει(ή πολύ λίγες) ΑΛΛΑ επικοινωνεί. Αν περιμένετε να ακούσετε μόνο λόγια από το παιδί σας, θα έχετε χάσει την ευκαιρία να παρατηρήσετε τη πραγματική επικοινωνία με το παιδί σας με αποτέλεσμα να χάνετε και ευκαιρίες για να του απαντήσετε και κατάλληλα.

ΑΚΟΥΓΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΣΑΣ

     Τώρα που έχετε μια ιδέα σε ποιο είδος επικοινωνίας είναι το παιδί σας, είναι καιρός να κατέβουμε στο επίπεδο του παιδιού σας μέσα από μια δραστηριότητα που απολαμβάνει (παιχνίδι!) και … να μείνετε ήσυχοι. Θέλω να παραμείνετε σιωπηλοί και να παρακολουθήσετε το παιδί σας. Παρακολουθήστε τις επικοινωνιακές του δεξιότητες οι οποίες δεν συμπεριλαμβάνουν λόγια. Προσέξτε με τι παίζει, τι φαίνεται να του τραβάει το ενδιαφέρον, και τι δεν φαίνεται να το ενδιαφέρει . Προσέξτε τη γλώσσα του σώματος του καθώς και τη βλεμματική επαφή.

ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΕΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΧΩΡΙΣ ΛΟΓΙΑ

     Είναι τόσο σημαντικό να αρχίσετε να παρακολουθείτε αυτή τη μη λεκτική επικοινωνία στο παιδί σας . Εδώ είναι μερικοί τρόποι με τους οποίους το παιδί σας μπορεί να επικοινωνεί με εσάς ΧΩΡΙΣ λέξεις ( ακόμα κι αν είναι λεκτική ) .

    Περνάει πολύ χρόνο παίζοντας / παρατηρώντας κάτι . Έτσι σας δείχνει πως αυτό το πράγμα με το οποίο παίζει/παρατηρεί είναι πολύ ενδιαφέρον . Ακόμα κι αν δεν έχει ακόμη μιλήσει γι’αυτό … οι ενέργειές του αυτές σας μαρτυρούν το πως αισθάνεται και τι του αρέσει .
    Χαμογελάει.
    Προσπαθεί να πιάσει/φτάσει κάτι.
    Γυρίζει προς κάτι που είδε, άκουσε, μύρισε.
    Άλλες κινήσεις του σώματος : Υπάρχει ένα πολύ ωραίο βίντεο όπου μία μητέρα σπρώχνει το παιδί της στην κούνια!Κάθε λίγο σταματάει περιμένοντας από το παιδί της να ζητήσει να το κουνήσει κι’ άλλο αλλά χάνει την επικοινωνιακό σημάδι που χρησιμοποιεί το παιδί, όπου την ώρα που καταλαβαίνει ότι θα σταματήσει η κούνια κουνάει το πόδι του μπρος-πίσω. Γι’αυτό θα πρέπει να ακούτε όχι μόνο με τα αυτιά αλλά και με τα μάτια.
    Κοιτάζοντας σας.
    Κοιτάζοντας κάτι , μετά κοιτάζοντας εσάς , και στη συνέχεια, κοιτάζοντας πίσω στο αντικείμενο και πάλι(κοινή προσοχή).
    Κάνοντας χειρονομίες.

Υπογραμμίζοντας

    Εδώ είναι μερικές μη λεκτικές επικοινωνιακές μέθοδοι που απαιτούν κάποια ακρόαση με τα αυτιά αν και δεν περιμένουμε ακόμα να ακούσουμε * λόγια * :

    Φωνούλες: χαρούμενες ή δυσαρέσκειας . Είτε επικοινωνεί με πρόθεση είτε όχι … οι ενέργειες αυτές θα σας πουν περισσότερα για τα ενδιαφέροντά του και αυτό που του αρέσει / δεν του αρέσει .
    Γελώντας: Μάλλον είναι ευτυχισμένο και απολαμβάνει τη δραστηριότητα
    Μπαμπάλισμα (ακούστε πολύ προσεκτικά το μπαμπάλισμά του): Συχνά μπορείτε να πείτε εάν ένα παιδί είναι χαρούμενο, λυπημένο, απογοητευμένο ή σε σύγχυση από το τρόπο που μπαμπαλίζει.

http://tonguegym.wordpress.com/

ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΤΕ  ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙ

Ερωτήσεις : Γιατί το λιγότερο είναι περισσότερο; { Μέρος Πρώτο }

    Είναι μια συναρπαστική στιγμή όταν το παιδί σας αρχίσει να μιλάει! Επειδή ακριβώς αυτό το κατόρθωμα μας συναρπάζει τόσο πολύ, θα πιάσετε πολλές φορές τον εαυτό σας να κάνει τα πάντα για να ακούσετε περισσότερα λογάκια. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα αν το παιδί σας έχει αργή εξέλιξη στην ομιλία. Και τι κάνει τους ανθρώπους να μιλούν περισσότερο; Οι ερωτήσεις, σωστά;

Ή μήπως όχι;

     Ποιο το όνομά σου;
    Πού μένεις;
    Σου αρέσει να διαβάζεις βιβλία;
    Τι δουλειά κάνεις;
    Είχες ποτέ κατοικίδια;
    Ποιο είναι το αγαπημένο σου φαγητό;
    Έχεις ταξιδέψει ποτέ στην Ευρώπη;

     Φανταστείτε για μια στιγμή ότι βρίσκεστε σε μία εκδήλωση και έχετε συναντήσετε κάποιον ο οποίος σας κατακλύζει με ερωτήσεις όπως έκανα παραπάνω. Πώς νομίζετε ότι θα σας κάνει να νιώσετε; Θα νιώθετε σαν να έχετε μια πραγματική συζήτηση, ή θα αισθανθείτε περισσότερο σαν να σας κάνουν ανάκριση; Και αν δεν σχολιάζει την ερώτησή σας, παρά μόνο περνάει κατευθείαν στην επόμενη ερώτηση; Είναι όντως αυτό μια πραγματική ‘συνομιλία’;

Τώρα ας σκεφτούμε πως αισθάνεται το παιδί σας :

    Γιώργο , τι χρώμα είναι αυτό;
    Γιώργο , τι είναι αυτό;
    Γιώργο , που είναι ο σκύλος; Είναι ο σκύλος έξω;
    Γιώργο ,πως κάνει η γάτα; [Εμφανίζεται η γιαγιά!] Πως κάνει η γάτα;
    Γιώργο , τι σχήμα είναι αυτό; Είναι ένα τετράγωνο;
    Γιώργο, ποιος είναι αυτός; Ποιος είναι αυτός στη φωτογραφία;


Τι νομίζετε; Πιστεύετε ότι το παιδί σας θα απολαμβάνει αυτό το είδος της αλληλεπίδρασης;
  
    Ας δούμε την παραπάνω συνομιλία, αλλά περιλαμβάνοντας τις απαντήσεις του Γιώργου. Ας υποθέσουμε ότι η μαμά και ο Γιώργος είναι στο πάτωμα παίζοντας με παζλ … Η γιαγιά είναι εκεί και η γάτα του σπιτιού που τυχαίνει επίσης να μπαίνει μέσα στο σπίτι. Εμείς θα πούμε ότι ο Γιώργος είναι 2 ετών και 3 μηνών και έχει καθυστερήσει η ομιλία του. Η μαμά θέλει ο Γιώργος να πει περισσότερες λέξεις μαζί, και για να το καταφέρει αυτό χρησιμοποιεί ερωτήσεις για να τον βοηθήσει. Διαβάστε το προσεκτικά και προσπαθήστε να υποθέσετε την αλληλεπίδραση.


    ΜΑΜΑ : Γιώργο , τι χρώμα είναι αυτό;
    Γιώργος : Δεν απάντησε ( δεν ξέρει ).
    ΜΑΜΑ : Γιώργο , τι είναι αυτό;
    Γιώργος : Τρένο.
    { Ένα σκυλί γαβγίζει }
    ΜΑΜΑ : ΝΑΙ τρένο! Γιώργο , που είναι ο σκύλος; Είναι ο σκύλος έξω;
    Γιώργος : Ναι.
    { Μπαίνει η γάτα μέσα }
    ΜΑΜΑ : Γιώργο , πως κάνει η γάτα; (Εμφανίζεται η γιαγιά!) Πως κάνει η γάτα;
    Γιώργος : Νιάου.
    ΜΑΜΑ : Ναι, νιάου ! Μπράβο! Γιώργο, τι σχήμα είναι αυτό; Είναι ένα τετράγωνο;
    Γιώργος : Ναι.
    ΜΑΜΑ : Γιώργο ποιος είναι αυτός; Ποιος είναι αυτός στη φωτογραφία;
    Γιώργος : Μπαμπάς


Τι νομίζετε;

    Θα σας θέσω μερικές ερωτήσεις τις οποίες θα ήθελα να σκεφτείτε και για τις οποίες θα σας δώσω τη δική μου απάντηση την επόμενη φορά.

1 ) Πώς θα νιώθατε στην πρώτη αλληλεπίδραση που ανέφερα, με κάποιον ο οποίος σας κατακλύζει με μια σωρεία ερωτήσεων;

2 ) Πώς νομίζετε ότι θα αισθανόταν το παιδί σας αν ερχόταν σε μια παρόμοια κατάσταση;

3 ) Κοιτάζοντας την τελευταία αλληλεπίδραση μεταξύ μαμάς και Γιώργου … τι παρατηρείτε; Πιστεύετε ότι οι ερωτήσεις βοηθούν το Γιώργο να μιλήσει περισσότερο; Γιατί ναι ή γιατί όχι;

http://tonguegym.wordpress.com/

ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΤΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙ

Ερωτήσεις : Γιατί το λιγότερο είναι περισσότερο; { Μέρος Δεύτερο }

Την προηγούμενη φορά μιλήσαμε για τις ερωτήσεις.

Στο τέλος , μοιράστηκα αυτή την αλληλεπίδραση με όλους σας ανάμεσα σε μια μαμά και τον γιο της Γιώργο . Μπορείτε να το επανεξετάσετε εδώ :

    ΜΑΜΑ : Γιώργο , τι χρώμα είναι αυτό;
    Γιώργος : Δεν απάντησε ( δεν ξέρει ).
    ΜΑΜΑ : Γιώργο , τι είναι αυτό;
    Γιώργος : Τρένο.
    { Ένα σκυλί γαβγίζει }
    ΜΑΜΑ : ΝΑΙ τρένο! Γιώργο , που είναι ο σκύλος; Είναι ο σκύλος έξω;
    Γιώργος : Ναι.
    { Μπαίνει η γάτα μέσα }
    ΜΑΜΑ : Γιώργο , πως κάνει η γάτα; (Εμφανίζεται η γιαγιά!) Πως κάνει η γάτα;
    Γιώργος : Νιάου.
    ΜΑΜΑ : Ναι, νιάου ! Μπράβο! Γιώργο, τι σχήμα είναι αυτό; Είναι ένα τετράγωνο;
    Γιώργος : Ναι.
    ΜΑΜΑ : Γιώργο ποιος είναι αυτός; Ποιος είναι αυτός στη φωτογραφία;
    Γιώργος : Μπαμπάς

Και στη συνέχεια, έθεσα κάποιες ερωτήσεις για να σκεφτείτε . Ας προχωρήσουμε λοιπόν .

1)Πώς θα νιώθατε στην πρώτη αλληλεπίδραση που ανέφερα, με κάποιον ο οποίος σας κατακλύζει με μια σωρεία ερωτήσεων;

Στην πρώτη αλληλεπίδραση όπου ανέφερα , κάποιος που μόλις συναντήσατε αρχίζει να σας κάνει τη μία ερώτηση μετά την άλλη. Θα ακούει μεν τις απαντήσεις σας , αλλά στη συνέχεια θα προχωράει γρήγορα στην επόμενη ερώτηση . Είναι αυτό μια συνομιλία ;

Όχι πραγματικά . Είναι περισσότερο σαν μια ανάκριση . Πιθανότατα δεν αισθάνεστε βολικά και νοιώθετε σαν να σας έχουν στήσει στη γωνία με αποτέλεσμα να ξεκινήσετε να δίνετε όλο και πιο σύντομες απαντήσεις . Δεν υπάρχει εναλλαγή σειράς, και ενώ εσείς αποκαλύπτεται τόσα για τον εαυτό σας, εκείνος/η δεν αποκαλύπτει τίποτα για τη δική του προσωπικότητα, επομένως δεν μαθαίνετε τίποτα στην ουσία γι ‘αυτούς . Συνήθως σε μια πραγματική συνομιλία , οι άνθρωποι κάνουν εναλλαγή σειράς όπου σε μία συζήτηση δεν κάνουν μόνο ερωτήσεις αλλά σχολιάζουν τις απαντήσεις του συνομιλητή και μοιράζονται και πληροφορίες. Άρα αυτός ο τύπος αλληλεπίδρασης δεν λειτουργεί πραγματικά.

2 ) Πώς νομίζετε ότι θα αισθανόταν το παιδί σας αν ερχόταν σε μια παρόμοια κατάσταση;

Στη συνέχεια σας έδειξα ένα παρόμοιο διάλογο που θα μπορούσε να συμβεί μεταξύ ενός γονέα και ένα παιδί . Πώς νομίζετε ότι το παιδί σας θα αισθάνονται σε μια παρόμοια κατάσταση ; Αν σας υποβάλουν αμέτρητες ερωτήσεις σε σημείο ανάκρισης , θα είναι δυσάρεστο για εσάς , φανταστείτε πώς το παιδί σας θα αισθανθεί όταν τεθεί στην ίδια θέση . Το πιο πιθανό, παρόμοια.

3 ) Κοιτάζοντας την τελευταία αλληλεπίδραση μεταξύ μαμάς και Γιώργου … τι παρατηρείτε; Πιστεύετε ότι οι ερωτήσεις βοηθούν το Γιώργο να μιλήσει περισσότερο; Γιατί ναι ή γιατί όχι;

Έχουμε ήδη διαπιστώσει ότι οι περισσότεροι άνθρωποι , όταν τοποθετούνται σε μια θέση όπου καλούνται συνεχώς να απαντήσουν σε αδιάκοπες ερωτήσεις , αισθάνονται άβολα . Μπορεί ακόμη και να αρχίσουν να δίνουν μικρότερες απαντήσεις επειδή νοιώθουν άβολα . Αλλά κοιτάξτε προσεκτικά την αλληλεπίδραση μεταξύ μαμάς και Γιώργου.. τι βλέπετε ;

    Βλέπω μια μαμά που αγαπά το παιδί της και θέλει να κάνει ό, τι μπορεί για να τον κάνει να μιλήσει περισσότερο , και ξέρει ότι όταν του κάνει μια ερώτηση , υπάρχει μια απάντηση, γι’αυτό χρησιμοποιεί αυτήν την τεχνική, υπερβολικά.
    Βλέπω μια αλληλεπίδραση που κατά κύριο λόγο ελέγχεται από τη μητέρα και όχι το παιδί. Ο γονέας , κάνει ερωτήσεις που βασίζονται σε αυτό που θέλει να ακούσει , και όχι απαραίτητα σ’αυτό για το οποίο θέλει το παιδί να μιλήσει . Αν κάποιος σας ρωτούσε συνεχώς για θέματα που δεν σας ενδιαφέρουν πόσο πιστεύετε ότι θα συνεχίζατε τη συζήτηση; Πόσα κίνητρα θα είχατε για να αλληλεπιδράστε με το συνομιλητή σας; Όχι πολλά .
    Βλέπω πολλές μονολεκτικές απαντήσεις . Να θυμάστε ότι ο Γιώργος έχει καθυστερήσει στην ανάπτυξη της ομιλίας και η μαμά ζητάει από το Γιώργο να κάνει προτάσεις. Με τη στρατηγική των ερωτήσεων δεν επιτυγχάνει το στόχο της πάντως. Κάνει πολλές ερωτήσεις κλειστού τύπου όπου η απάντηση θα είναι αναγκαστικά μονολεκτική. Οπότε παίρνει κάποιες απαντήσεις αλλά δεν καταφέρνει να τον κάνει να απαντήσει με περισσότερες λέξεις μαζί.
    Βλέπω μια αλληλεπίδραση οι στόχοι που έθεσε ο γονέας δεν επιτυγχάνονται.

Λοιπόν …. πώς μπορεί αυτή η μητέρα ( και όλοι οι γονείς ) να ξεφύγουν από το να είναι ανακριτές και κινηθούν διαφορετικά έτσι ώστε να βοηθήσουν το παιδί τους;

 Δεν είστε μόνοι!
Πρώτα απ ‘όλα , έχω να πω ότι το να κάνεις ερωτήσεις είναι ένας πολύ συνηθισμένος τρόπος για τους γονείς να προκαλέσουν τα παιδιά τους να μιλήσουν περισσότερο. Έτσι, η πρώτη μου συμβουλή , αν βρείτε τον εαυτό σας να κάνει πολλές ερωτήσεις ; Συγχωρήστε τον ! Δεν είστε μόνοι!

Ισορροπία , ισορροπία , ισορροπία!

Νομίζω ότι έχουμε ήδη διαπιστώσει ότι οι πάρα πολλές ερωτήσεις δεν είναι ένα καλό πράγμα . Αλλά μην σταματάτε τις ερωτήσεις ! Αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να ισορροπήσετε τον αριθμό των ερωτήσεων με τα άλλα πράγματα που λέτε.

Όταν μιλάτε με το παιδί σας , θα πρέπει να είστε βέβαιοι ότι ισορροπήστε το ποσό των ερωτήσεων , με το ποσό των λοιπών πληροφοριών που λέτε …. όπως σχόλια , παράλληλη συζήτηση και επεκτάσεις . Ένα καλό πρότυπο θα μπορούσε να είναι 2-4 πληροφορίες για κάθε ερώτηση που κάνετε.

 Συζητείστε για τα ενδιαφέροντα παιδιού σας … όχι τα δικά σας!
Θυμηθείτε πώς είπα παραπάνω ότι παρατήρησα τη μαμά του Γιώργου να μιλάει περισσότερο γι’αυτά που πίστευε ότι ενδιαφέρουν το Γιώργο και όχι γι’αυτά που στην ουσία ήθελε να πει ο Γιώργος. Η συζήτηση ήταν πολύ καθοδηγούμενη από το γονέα . Θέλετε να παρακολουθήσετε τα παιδιά σας προσεκτικά και να μιλήσετε για αυτά που τους ενδιαφέρουν αυτή τη στιγμή, σωστά; Ακριβώς επειδή το παιδί σας αγαπά τη γάτα , δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να μιλήσει για τη γάτα τώρα … εκτός και αν σας δείχνει ότι ενδιαφέρεται για τη γάτα αυτή τη δεδομένη στιγμή.

Πώς λειτουργεί αυτό το μοντέλο ;
Πως θα κυλήσει αν χρησιμοποιήσουμε αυτή τη τεχνική λοιπόν; Ας ρίξουμε μια ματιά στο διάλογο του Γιώργου και της μαμάς του και πάλι . Όπως και την προηγούμενη φορά , θα υποθέσουμε ότι η μαμά και ο Γιώργος είναι στο πάτωμα παίζοντας με παζλ … Η γιαγιά είναι εκεί και η γάτα του σπιτιού που τυχαίνει επίσης να μπαίνει μέσα στο σπίτι. Εμείς θα πούμε ότι ο Γιώργος είναι 2 ετών και 3 μηνών και έχει καθυστερήσει η ομιλία του. Η μαμά θέλει ο Γιώργος να πει περισσότερες λέξεις μαζί, και αυτή τη φορά πρόκειται να προσπαθήσει να εξισορροπήσει τις ερωτήσεις της και τα άλλα πράγματα που λέει ( όπως σχόλια , παράλληλα ομιλία, επεκτάσεις , κλπ. )

 ΜΑΜΑ : Οοοοο βλέπω το τρένο !

Γιώργος : Τρένο !

ΜΑΜΑ : Το τρένο κάνει τσαφ τσουφ !

Γιώργος : Τσαφ τσουφ ! Τρένο τσαφ τσουφ !

ΜΑΜΑ : Ναι ! Το τρένο κάνει τσαφ τσουφ .

Γιώργος : Φορτηγό !

ΜΑΜΑ : Ναι, αυτό είναι ένα φορτηγό ! Πως κάνει το φορτηγό;

Γιώργος : Βρούμ ! Φορτηγό βρουμ βρουμ !

ΜΑΜΑ : Αυτό είναι μια μεγάλη φαγάνα !

Γιώργος : Αάνα .

ΜΑΜΑ : Οι φαγάνες κουβαλάνε χώμα.

Γιώργος : Αάνες ! Ώμα!

Εντάξει … τι νομίζετε ; Πιστεύετε ότι πήγε καλύτερα; Νομίζετε ότι μπορείτε να κάνετε λιγότερες ερωτήσεις στις αλληλεπιδράσεις σας ;
 **ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ**


ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΤΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙ

Ώρα για ύπνο : Μια καλή ώρα για να εργαστείτε για την ανάπτυξη της γλώσσας σε βρέφη , νήπια και παιδιά προσχολικής ηλικίας

    Όταν διαβάζετε ξανά και ξανά βιβλία στο μωρό , ένα από τα πράγματα που επιτυγχάνετε είναι να δημιουργήσετε μια « ρουτίνα ώρα για ύπνο ” για το μωρό σας . Έχοντας μια σταθερή ρουτίνα ώρας για ύπνο μπορεί να βοηθήσει ως ” σύνθημα ” για το βρέφος και έτσι το παιδί σας καταλαβαίνει ότι είναι τώρα αυτή η ώρα για ύπνο . Αλλά δεν είναι μόνο αυτό η ρουτίνα ώρα για ύπνο, καθώς μπορεί να είναι και μια εξαιρετική στιγμή για να εργαστείτε για την ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων του παιδιού σας ! Μπορείτε να το κάνετε αυτό χρησιμοποιώντας δύο τεχνικές : την ανάγνωση βιβλίων και το τραγούδι .


ΔΙΑΒΑΣΤΕ , ΔΙΑΒΑΣΤΕ , ΔΙΑΒΑΣΤΕ ! Η νούμερο ένα πρότασή που δίνω στους γονείς όταν με ρωτούν τι μπορούν να κάνουν για να βοηθήσουν το παιδί τους με την ομιλία τους και τις γλωσσικές δεξιοτήτων είναι να διαβάσει . Αλλά αν δεν το κάνετε κατά τη διάρκεια της ημέρας, μπορεί κάποιες μέρες να το ξεχάσετε τελείως. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο συστήνω να το κάνετε μέρος της ρουτίνας σας ( και ακόμη καλύτερα μέρος της ρουτίνας ώρα για ύπνο). Με αυτό τον τρόπο θα είστε βέβαιοι ότι θα διαβάζετε κάθε μέρα .


Πόση ώρα πρέπει να διαβάσετε; Θα ήθελα να συστήσω την ανάγνωση κυρίως για 10-20 λεπτά τη φορά … στην πραγματικότητα αυτό εξαρτάται από το παιδί σας . Κάποια παιδιά θα μπορούσαν να ακούνε και να διαβάζουν ιστορίες για ώρες, αν προσφερθείτε.


Τι θα πρέπει να διαβάσω; Ό, τι ενδιαφέρει το παιδί σας ! Για τους μικρούς μας φίλους ( βρέφη και νήπια ) , συνήθως τα τετράγωνα βιβλιαράκια είναι καλύτερα , καθώς είναι μικρότερα και κρατάνε την προσοχή τους καλύτερα ( μπορείτε επίσης να βρείτε βιβλία με ύφασμα και μερικά πλαστικά ) . Βιβλία με μεγάλες , καθαρές και φωτεινές εικόνες, ειδικά οι εικόνες των ζώων , των ανθρώπων , και των κοινών αντικείμενων που θα αναγνωρίζουν είναι καλύτερα. Όταν το παιδί σας είναι έτοιμο , μπορείτε να κινηθείτε προς όλο και περισσότερα και μεγαλύτερα βιβλία . Δεν έχετε μεγάλη συλλογή βιβλίων στο σπίτι ; Επισκεφθείτε τη τοπική βιβλιοθήκη σας !


ΤΡΑΓΟΥΔΗΣΤΕ, ΤΡΑΓΟΥΔΗΣΤΕ, ΤΡΑΓΟΥΔΗΣΤΕ ! Δεν χρειάζεται να έχετε καλή φωνή για να τραγουδάτε στο μωρό ή το παιδί σας ! Τραγουδώντας όχι μόνο σας παρέχονται ευκαιρίες για να συνδεθείτε και να αλληλεπιδράσετε με το παιδί σας , αλλά υπάρχουν επίσης στοιχεία που δείχνουν ότι το τραγούδι με το μωρό σας υποστηρίζει τη μετέπειτα εξέλιξη της γλώσσας. Μια μελέτη που παρουσιάστηκε από τον Δρ Ruth Hewston από το Πανεπιστήμιο του Warwick στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2007, βρέθηκαν στοιχεία που αποδεικνύουν ότι τα μωρά που είχαν τραγουδήσει σε τακτικά χρονικά διαστήματα είχαν αναπτύξει τις γλωσσικές δεξιότητες γρηγορότερα από ό, τι στην ομάδα ελέγχου . Μπορείτε να διαβάσετε ένα άρθρο σχετικά με αυτό στο ABC News , Australia.


Τι θα πρέπει να τραγουδάω στο παιδί μου ; Ειλικρινά , ΤΑ ΠΑΝΤΑ ! Μπορείτε να τραγουδήσετε παραδοσιακά παιδικά τραγουδάκια , ή μπορείτε να τραγουδήσετε το αγαπημένο σας τραγούδι των Beatles , ή ένα παλιό παραδοσιακό τραγούδι ή αυτό που ακούσατε στο ραδιόφωνο αφηρημένα και σας κόλλησε πηγαίνοντας στη δουλειά.


Πως σχεδιάζουμε περίπου τις ρουτίνες ώρα για ύπνο; Η ρουτίνα-ώρα για ύπνο μας θα μπορούσε να είναι κάπως έτσι : Βουρτσίστε τα δόντια , διαβάστε 2-3 βιβλία , τραγουδήστε 2-3 τραγούδια και πείτε καληνύχτα. Μπορείτε φυσικά να συνεχίσετε να διαβάζετε και ενώ έχει κοιμηθεί το μικρό σας.


Βοηθήστε στην ανάπτυξη της γλώσσας του παιδιού σας και χτίστε μία σχέση με το βιβλίο που μόνο οφέλη μπορεί να σας προσφέρει!


 **ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ**

http://tonguegym.wordpress.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Designed By