προσφατα

Είναι το παιδί μου έτοιμο για να πάει στο σχολείο; Ποια είναι τα κριτήρια που το καθιστούν έτοιμο να ανταποκριθεί στη σχολική πραγματικότητα.

   Τα βασικά κριτήρια που καθιστούν  ένα παιδί «έτοιμο».
    Πού πρέπει να απευθυνθείτε για να ζητήσετε διάγνωση ή εκτίμηση για τις δυνατότητες του παιδιού σας.

Η ηλικία των 5 ετών είναι σημαντική για ποικίλους λόγους. Ένας από αυτούς είναι και η υποχρεωτική εκπαίδευση με την ένταξη του παιδιού στο Νηπιαγωγείο. Αν και στις μέρες μας, πολλά παιδιά πριν από την ηλικία των 5 ετών μπαίνουν σε κάποιο βρεφονηπιακό ή σε παιδικό σταθμό, αυτό που θεωρείται από τους γονείς ως σημαντικότερο στάδιο είναι το ξεκίνημα στο Νηπιαγωγείο και εξίσου σημαντικό η εισαγωγή του παιδιού στο Δημοτικό Σχολείο.

Είναι όμως, όλα τα παιδιά έτοιμα συναισθηματικά και νοητικά έτσι ώστε η προσαρμογή τους στο σχολικό χώρο να είναι ομαλή και χωρίς δυσκολίες;

Ορισμένοι από τους πιο βασικούς παράγοντες για την ωριμότητα ενός παιδιού, είναι:

    Η κατάκτηση του λόγου.
     Η αυτοεξυπηρέτηση στη σίτιση και την τουαλέτα.

 Σε ηλικία 5 ετών ένα παιδί τυπικής ανάπτυξης μπορεί να κατανοεί απλές και σύνθετες προτάσεις, να εκτελεί απλές και σύνθετες οδηγίες σε περίπτωση που του ζητηθεί. Επίσης, είναι ικανό να εκφράζει τις επιθυμίες του και τις βασικές του ανάγκες.

Στον τομέα της αυτοεξυπηρέτησης το παιδί σε γενικές γραμμές, θα πρέπει να έχει κατακτήσει τις βασικές δεξιότητες σίτισης δηλαδή, πιάσιμο κουταλιού, πιάσιμο πιρουνιού και να τρώει μόνο του.

Ενδεχομένως,  κάποια παιδιά να μην έχουν κατακτήσει πλήρως τις παραπάνω δεξιότητες. Αυτό από μόνο του, δεν καθιστά τα παιδιά «ανέτοιμα» για τη σχολική ένταξη. Πρέπει να συνεκτιμηθεί και μία πληθώρα άλλων παραγόντων όπως είναι η γενικότερη επικοινωνία που έχει το παιδί και η ικανότητα του στις κοινωνικές σχέσεις, η ικανότητα να παίζει με τα παιχνίδια του μόνο του και με  άλλα παιδιά, η ικανότητα να διατηρεί τη συγκέντρωση του σε ένα παιχνίδι/δραστηριότητα, οι δεξιότητες στην αδρή και λεπτή κινητικότητα κ. ά.

Χρειάζεται, λοιπόν, επιστημονική και αντικειμενική εκτίμηση από ειδικούς.

 Τι πρέπει να κάνετε σε περίπτωση που βλέπετε ότι οι δυνατότητες του παιδιού σας δε συμβαδίζουν με τη χρονολογική του ηλικία;

Η προτεινόμενη κίνηση είναι να απευθυνθείτε σε ένα δημόσιο φορέα που ασχολείται με την εκτίμηση δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τα παιδιά και εκδίδει γνωματεύσεις. Στη χώρα μας υπάρχουν δύο φορείς. Τα ΚΕΔΔΥ και τα Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα.

Τα ΚΕΔΔΥ (Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης και Υποστήριξης) ανήκουν στο Υπουργείο Παιδείας και δέχονται περιστατικά παιδιών που σχετίζονται με την εισαγωγή τους στο σχολείο. Επομένως, δέχονται παιδιά ηλικίας 4-5 ετών έως και την ενηλικίωση. Υπάρχει διεπιστημονική ομάδα που συγκροτείται από διάφορες ειδικότητες.

Τα Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα υπάρχουν σε πολλές πόλεις της Ελλάδας, ανήκουν στο Υπουργείο Υγείας και είναι πιστοποιημένα διαγνωστικά κέντρα. Δέχονται περιστατικά παιδιών ηλικίας από 3 ετών (σε περιπτώσεις που κριθεί απαραίτητο) έως την ενηλικίωση. Απαρτίζονται από πληθώρα ειδικοτήτων με εξειδίκευση στον τομέα των ειδικών αναγκών. Οι ειδικότητες που συνήθως, συναντώνται είναι ψυχολόγος, παιδοψυχίατρος, εργοθεραπευτής, λογοθεραπευτής, ειδικός παιδαγωγός. Όλοι οι παραπάνω συγκροτούν τη διεπιστημονική ομάδα που θα αξιολογήσει το παιδί.

Οποιονδήποτε φορεά επιλεξετε να απευθυνθείτε, καλό θα ήταν να έχετε συγκεντρώσει τους προβληματισμούς σας σε σχέση με το παιδί, έτσι ώστε να μπορέσετε να εκφράσετε ξεκάθαρα το αίτημα σας, στην τηλεφωνική συνομιλία που θα έχετε με τον εκπρόσωπο του Φορέα. Από εκεί και έπειτα, δίνεται μία ημερομηνία για το πρώτο ραντεβού και οδηγίες κατά περίπτωση, π.χ. αν οι γονείς πρέπει να επισκεφτούν το κέντρο αρχικά, μόνοι τους ή με το παιδί τους.

Τα Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα εκδίδουν γνωματεύσεις οι οποίες έχουν ισχύ αντίστοιχη με των ΚΕΔΔΥ και γίνονται εξίσου αποδεκτές από τις σχολικές βαθμίδες. Επίσης μέσω των Ιατροπαιδαγωγικών Κέντρων μπορείτε να αξιοποιήσετε τις γνωματεύσεις για τυχόν συνεδρίες με ειδικό παιδαγωγό ή κάποια άλλη ειδικότητα που θα σας προταθεί οι οποίες θα καλύπτονται κατά ένα ποσοστό από τον ΕΟΠΥΥ. Επιπλέον, τα Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα δίνουν περισσότερη έμφαση σε σχέση με τα ΚΕΔΔΥ σε θέματα που αφορούν τη συμπεριφορά του παιδιού και την εξελικτική του ανάπτυξη δεδομένου ότι η παρακολούθηση μπορεί να ορίζεται επαναληπτικά, ανά εξάμηνο ή ανά έτος ενώ, στα ΚΕΔΔΥ ορίζεται ανά τρία χρόνια.

Αν λοιπόν, σας απασχολεί έντονα κάτι σχετικό με το παιδί σας, απευθυνθείτε στο Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο της πόλης ή του Νομού σας.

Πατώντας τους παρακάτω συνδέσμους μπορείτε να δείτε πληροφορίες/διευθύνσεις για τα Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα και τα ΚΕΔΔΥ, αντίστοιχα.

http://thelonaginosuperman.wordpress.com/%cf%85%cf%80%ce%b7%cf%81%ce%b5%cf%83%ce%af%ce%b5%cf%82-%ce%bd%ce%bf%cf%83%ce%bf%ce%ba%ce%bf%ce%bc%ce%b5%ce%af%cf%89%ce%bd/test/

http://thelonaginosuperman.wordpress.com/%cf%85%cf%80%ce%b7%cf%81%ce%b5%cf%83%ce%af%ce%b5%cf%82-%ce%bd%ce%bf%cf%83%ce%bf%ce%ba%ce%bf%ce%bc%ce%b5%ce%af%cf%89%ce%bd/102-2/

Εναλλακτικά για περαιτέρω πληροφορίες ενημερωθείτε από το σύνδεσμο “Υπηρεσίες” στο πάνω μέρος του ιστολογίου μου.

                                  
Δέσποινα Αυγερινού-Pietrzyk

Ειδική Παιδαγωγός

Μεταπτυχιακό Ειδικής Αγωγής

επικοινωνία: despina.avgerinou@gmail.com

https://thelonaginosuperman.wordpress.com/tag/%CE%B1%CF%85%CF%84%CE%BF%CE%B5%CE%BE%CF%85%CF%80%CE%B7%CF%81%CE%AD%CF%84%CE%B7%CF%83%CE%B7/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Designed By