προσφατα

ΕΝΑΣ ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΑΤ' ΟΙΚΟΝ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ

Το πρόβλημα με τις κατ’ οίκον εργασίες

Υπάρχουν πολλές δραστηριότητες, στις οποίες πρέπει να ανταποκριθείτε στο σπίτι. Μια από αυτές είναι κι η ολοκλήρωση των κατ’ οίκον εργασιών. Οι φράσεις «τρίξιμο δοντιών» και «βασανιστήρια» αμέσως έρχονται στο μυαλό. Οι κατ’ οίκον εργασίες μπορεί να είναι μια οδυνηρή εμπειρία που τελειώνει με δάκρυα στα μάτια για όλους τους εμπλεκόμενους.

Έλλειψη Οδηγιών

Μερικές φορές ένας δάσκαλος στέλνει σπίτι ανακριβείς οδηγίες για μια ανάθεση εργασίας, μερικές φορές δεν υπάρχουν οδηγίες για κάθε εργασία: ένας μαθητής με επικοινωνιακές δυσκολίες μπορεί να μην είναι σε θέση να εκφράσει το ζητούμενο κάθε εργασίας.

Τι είναι πιο σημαντικό: Θεραπεία ή Κατ’ Οίκον Εργασίες;

Υπάρχει το εξής δίλημμα: να δουλέψουμε τις ασκήσεις της εργοθεραπείας ή  να λύσουμε τις κατ’ οίκον εργασίες;

Οι κατ’ οίκον εργασίες είναι όντως βοηθητικές;

Οι εργασίες στο σπίτι βοηθούν όντως τους μαθητές; Μελέτες και έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί σε μαθητές λυκείου έχουν βρει μια άμεση συσχέτιση μεταξύ της ολοκλήρωσης εργασιών στο σπίτι και υψηλών ακαδημαϊκών αποτελεσμάτων. Για τους μαθητές γυμνασίου, η συσχέτιση είναι πολύ χαμηλότερη, και για μαθητές δημοτικού, δεν υπάρχει συσχετισμός.


Τα οφέλη των κατ’ οίκον εργασιών

Η οργάνωση του εαυτού μέσω των κατ’ οίκον εργασιών, τους μαθαίνει πως να επικεντρωθούν και να παρακολουθούν∙ που αποτελούν σημαντικές δεξιότητες ζωής για τα παιδιά με ειδικές ικανότητες. Εκτεταμένες εκπαιδευτικές έρευνες εντοπίζουν πολλαπλά οφέλη από τις εργασίες στο σπίτι για τους μαθητές με ειδικές ανάγκες.

Εννέα συμβουλές για να κάνετε τις κατ’ οίκον εργασίες διαχειρίσιμες

Οι κατ’ οίκον εργασίες δεν είναι ποτέ εύκολες. Ωστόσο, μέσω της δοκιμής και του λάθους, προτείνονται συμβουλές για την ολοκλήρωση των κατ’ οίκον εργασιών και της διαχείρισης του χρόνου.

1.   Σχεδιάστε το πρώτο διάλειμμα πριν από την έναρξη

Προγραμματίστε το πρώτο διάλειμμα μετά την πρώτη δραστηριότητα. Η δραστηριότητα μπορεί να είναι ένα απλό σνακ (π.χ. γάλα με μπισκότα) ή 5-10 λεπτά εργοθεραπευτικής άσκησης. Σε αυτό το σημείο να ειπωθεί πως στα παιδιά αρέσει να ακολουθούν μια ρουτίνα και είναι δεκτικά σε κάτι που είναι προγραμματισμένο για αυτά.



2.   Κάντε χώρο

Συστήνεται να υπάρχει συγκεκριμένος χώρος, όπου το παιδί θα χρησιμοποιεί για τις κατ’ οίκον εργασίες. Στο χώρο αυτό θα έχετε τα βιβλία και όλα τα απαραίτητα εργαλεία για την ολοκλήρωση των εργασιών.



3.   Βήμα – Βήμα εργασίες

Συχνά οι μαθητές είναι  πολύ ανήσυχοι σχετικά με την πιθανότητα να κάνουν κάτι «λάθος». Μπορούμε να τους βοηθήσουμε αναλύοντας την κάθε δραστηριότητα σε μικρά βήματα. Σταδιακά θα προσφέρουμε όλο και λιγότερη βοήθεια και θα ενισχυθεί η αυτοπεποίθηση των μαθητών ότι μπορούν να τα καταφέρουν μόνοι τους.



4.   Ενθαρρύνετε!

Ο χρόνος εργασίας στο σπίτι είναι ιδιαίτερα ευαίσθητος, γεμάτος από μικρές στιγμές «αχα!» και μεγάλες απογοητεύσεις. Απλές λέξεις και φράσεις θετικής ενίσχυσης, όπως «Τα κατάφερες!» και «Έκανες πολύ καλή δουλειά!» βοηθούν στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των μαθητών.  Αρνητικές λέξεις, ακόμα και λέξεις που είναι μόνο ελαφρώς αρνητικές, μπορεί να οδηγήσουν σε κατάρρευση.



5.   Αλλάξτε ταχύτητα

Ένα επιτυχημένο τέχνασμα για τις κατ’ οίκον εργασίες είναι να αλλάξετε ταχύτητες. Για παράδειγμα, εάν ο μαθητής έχει μια δύσκολη στιγμή με μια σειρά από μαθηματικά προβλήματα, μπορείτε να κάνετε ένα διάλειμμα ή να κάνετε μια εργασία γλώσσας ή άλλου μαθήματος. Αν παραμείνετε στην επίλυση των μαθηματικών προβλημάτων που τον δυσκολεύουν ο μαθητής θα απογοητευτεί και δε θα μπορεί να συνεχίσει. Αν όμως κάνετε ένα διάλειμμα ή μια άλλη δραστηριότητα στην οποία τα καταφέρνει θα ενισχυθεί η αυτοπεποίθησή του.


6.   Ελέγξτε τις ασκήσεις

Οι κατ’ οίκον εργασίες δεν χρειάζεται να είναι τέλειες. Βεβαιωθείτε όμως πως ο μαθητής έχει προσπαθήσει και ελέγχει τις απαιτήσεις κάθε δραστηριότητας. Αυτό βοηθά στην ενίσχυση της εμπιστοσύνης και την αίσθηση της ανεξαρτησίας.



7.   Κάντε πολλά διαλείμματα

Οι κατ’ οίκον εργασίες είναι δύσκολες γιατί έπονται των 7 ωρών στο σχολείο, όπου οι μαθητές δουλεύουν πολύ σκληρά όλη μέρα για να συγκεντρωθούν, να διαχειριστούν το άγχος τους και να ελέγξουν επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές. Το σπίτι είναι ο χώρος που θέλουν να  είναι χαλαροί, έπειτα από μια μέρα κόπωσης. Αυτό σημαίνει ότι χρειάζονται αρκετά αισθητηριακά διαλείμματα, σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους. Μπορούν να παίξουν με τα παιχνίδια τους, με τα κατοικίδια ζώα (αν έχετε), να φάνε ένα γεύμα πλούσιο σε πρωτεΐνες, να πιουν ένα χαλαρωτικό ρόφημα. Χρειάζονται χρόνο για να μιλήσουν για τη μέρα τους και χρόνο να μείνουν μόνοι τους.  Κάθε διάλειμμα τους αναζωογονεί!



8.   Σταματήστε τις δραστηριότητες

Κάθε μαθητής έχει διαφορετικά όρια και τα όρια του κάθε μαθητή μπορεί να ποικίλλουν σημαντικά από μέρα σε μέρα. Πριν ο μαθητής σας φτάσει στα όρια του, κλείστε τα βιβλία και σταματήστε κάθε δραστηριότητα. Οι κατ’ οίκον εργασίες είναι πιο πιθανό να είναι επιτυχείς εάν ο μαθητής έχει θετικά συναισθήματα που συνδέονται με αυτές. Η μη- ολοκλήρωση μιας κατ’ οίκον εργασίας  μπορεί να προκαλέσει βραχυπρόθεσμα άγχος, αλλά μπορεί  να ολοκληρωθεί στο σχολείο το επόμενο πρωί με τη βοήθεια του δασκάλου.


9.   Τοποθετήστε τα βιβλία στην τσάντα

Το καλύτερο μέρος των κατ’ οίκον εργασιών είναι η τοποθέτηση των βιβλίων στην τσάντα, όταν έχετε ολοκληρώσει τις εργασίες. Αν θέλετε μπορείτε να τοποθετήσετε τα βιβλία και τα σχολικά είδη στην τσάντα και την τσάντα στο σημείο που ο μαθητής θα την πάρει πριν φύγει για το σχολείο. Οι ανταμοιβές για την ολοκλήρωση των εργασιών είναι το χαμόγελο στο πρόσωπο του μαθητή και η αίσθηση του επιτεύγματος.



 Μαρία Γκουγκούμη – Ψυχολόγος - Ειδική Παιδαγωγός
 Αργυρώ Καραμπά – Θεραπεύτρια Λόγου &Ομιλίας
 grafwnimata.gr

http://grafwnimata.blogspot.gr/2013/12/blog-post_29.html#more

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Designed By