προσφατα

Βοηθήστε τα παιδιά σας να περάσουν ωραία τις Χριστουγεννιάτικες διακοπές χωρίς stress.

Γράφει η Λένα Γιαννοπούλου
Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας

Όλα αυτά τα προσωρινά που τα χρησιμοποιούμε για να ξεφύγουμε από τη ρουτίνα και μας γεμίζουν χαρά και ξενοιασιά, στην ουσία στο τέλος μας απορυθμίζουν. Αποτέλεσμα είναι ότι τόσο  εμείς όσο και τα παιδιά μας και κυρίως αυτά, ζούμε ένα στιγμιαίο  όνειρο που μας τρελαίνει και μας βγάζει από τα νερά μας, από τη ρουτίνα της καθημερινότητας και αυτό είναι το stress που βιώνουμε στις διακοπές. Για να δώσουμε τον ορισμό του stress, πρόκειται για μια κινητοποίηση των δυνάμεων, ένταση και προσπάθεια, με στόχο την προσαρμογή σε κάτι καινούργιο.

Τα παιδιά   απορυθμίζονται πιο εύκολα και εύκολα κουράζονται σε μια προσπάθεια να τα κάνουν όλα, ενώ έχουν βγει από την τάξη που είχαν συνηθίσει.

    Αποτελέστε εσείς πρώτοι το παράδειγμα. Επειδή τα παιδιά μας είναι οι καλύτερες «κεραίες» του σπιτιού, πιάνουν πολύ εύκολα τον εκνευρισμό στην ατμόσφαιρα. Διαισθάνονται αμέσως τον γονιό που είναι αγχωμένος  και έχει αγωνία να τα προλάβει όλα, που έχει αναστατωθεί. Γι’ αυτό προσπαθείτε όσο αυτό είναι δυνατό να διατηρείτε την ψυχραιμία σας, να είστε όσο πιο χαλαροί γίνεται και δώστε τους ένα παράδειγμα για το πώς πρέπει να διαχειρίζονται έντονες καταστάσεις.

    Αποφύγετε τα πολύ φορτωμένα προγράμματα. Το να τρέχετε από τη μία δουλειά στην άλλη, από τη μία πρόσκληση στην άλλη, από το παγοδρόμιο στον κινηματογράφο και μετά για φαγητό, είναι εξουθενωτικό για εσάς και πολύ περισσότερο για τα παιδιά σας. Σχεδιάστε κάποιες δραστηριότητες μέσα στις διακοπές και προσπαθήστε να είστε επιλεκτικοί στις προσκλήσεις που δέχεστε. Δεν είναι απαραίτητο σε 15 μέρες να επισκεφθείτε την Ακρόπολη και το Μουσείο της, το Μέγαρο Μουσικής, τρία παιδικά θέατρα,  δύο κινηματογράφους, δύο αγώνες μπάσκετ και πάει λέγοντας.

    Θυμηθείτε ότι και η ρουτίνα έχει την αξία της. Εάν για παράδειγμα μία μέρα κοιμηθήκατε πολύ αργά γιατί είσασταν καλεσμένοι, φροντίστε την επομένη να επανέλθετε στο πρόγραμμά σας. Εάν ένα μεσημέρι το παιδί σας δεν έφαγε καλά γιατί ήταν καλεσμένο σε πάρτι, φροντίστε το βράδυ να μπει στη ρουτίνα του. Όσο πιο μικρό είναι το παιδί σας, τόσο πιο σημαντικό είναι να σέβεστε τους ρυθμούς του. Μην τα σέρνετε μαζί σας οπουδήποτε πάτε εσείς, επειδή δεν έχετε που να τα αφήσετε,  ανεξάρτητα αν αυτή η έξοδος τα διασκεδάζει ή όχι. Αν εκεί που θα πάτε και που αυτά δεν θέλουν, σας κάνουν το βίο αβίωτο, δεν θα φταίνε αυτά.

    Φροντίστε να μην εξαντλούνται. Τα παιδιά πιο εύκολα από τους ενηλίκους κουράζονται με τους θορύβους, πιο γρήγορα πεινάνε, και πιο σύντομα εξαντλούνται. Τότε είναι πιο πιθανό να αντιμετωπίσετε κλάματα, γκρίνια, εκνευρισμό ή κακή συμπεριφορά. Πάρτε μαζί σας μικρά snacks για να φάνε όταν βρίσκεστε έξω για τα ψώνια σας, εάν σκοπεύετε να ξεπεράσετε την ώρα του φαγητού τους. Φροντίστε να έχουν τσιμπήσει κάτι πριν πάτε στο κάλεσμα, γιατί δεν ξέρετε πότε θα σερβιριστεί το φαγητό. Γυρίστε πίσω στο σπίτι κοντά στην ώρα του ύπνου τους. Εάν την ξεπεράσετε, μετά από ένα πάρτι, ή μια συγκέντρωση, βοηθήστε να ηρεμήσουν με ένα χαλαρωτικό μπανάκι και μετά πίσω στη ρουτίνα τους.

    Προσέξτε να αναγνωρίσετε τα σημάδια της κούρασης στα παιδιά σας. Τα βρέφη τραβάνε τα αυτάκια τους, γίνονται ιδιότροπα, θέλουν συνέχεια αγκαλιά. Τα νήπια μπορεί να ξεσπάνε σε αναίτια ή νευρικά κλάματα ή να παλινδρομούν σε συμπεριφορές που είχαν μικρότερα όπως για παράδειγμα τρώνε με τα χέρια ή πιπιλάνε το δάχτυλό τους ή επιστρέφουν σε προηγούμενο στάδιο σε σχέση με την τουαλέτα τους. Τα μεγαλύτερα παιδιά παραπονιούνται για πονόκοιλο, πονοκέφαλο, κούραση και δείχνουν έντονη νευρικότητα  με το να τρώνε τα νύχια τους με το να μην συγκεντρώνονται σε αυτά που τους λέμε ή με άλλες συμπεριφορές.  Σε αυτή την περίπτωση φροντίστε να τα επαναφέρετε σύντομα στο γνώριμο περιβάλλον του σπιτιού τους, ή σε ένα ήρεμο χώρο για να μπορέσουν να ηρεμήσουν από τα πολλά εξωτερικά ερεθίσματα. Επίσης όταν ταξιδεύετε ή λείπετε για μέρες από το σπίτι πάρτε μαζί σας το αγαπημένο χνουδωτό, το αγαπημένο παιχνίδι και την κουβερτούλα του, έτσι ώστε να έχει κάτι γνώριμο και ηρεμιστικό κοντά του.

    Προετοιμαστείτε για τυχόν ξεσπάσματα. Και ξαφνικά μέσα σ’όλα το παιδί σας ξεσπάσει σε φωνές, ή σε κλάματα. Δεν θέλει να σας ακολουθήσει, δεν θέλει να κάνει αυτό που του λέτε, δεν του αρέσει καθόλου ο Άγιος Βασίλης, δεν θέλει να φιλήσει τη γιαγιά του, και δεν ξέρει και γιατί του συμβαίνουν όλα αυτά. Σε αυτές τις περιπτώσεις να θυμάστε ότι εσείς είστε ο ενήλικος, αυτός δηλαδή που καλύτερα μπορεί να ελέγξει τις αντιδράσεις του, αυτός που καλύτερα μπορεί να συζητήσει και να επικοινωνήσει, αυτός που έχει ήδη ζήσει πολλές φορές τα ίδια συναισθήματα. Προσπαθείτε να κρατάτε την ψυχραιμία σας και όσο μπορείτε να συζητήσετε με το παιδί σας. Αυτές τις στιγμές δεν χρειάζεται η κριτική και οι επιπλήξεις. Προσπαθείτε να συζητήσετε μαζί του και να κατανοήσετε τη δυσκολία του. Ακόμα και αν δεν το καταφέρετε αυτό, τουλάχιστον θα ενισχύσετε τη σχέση σας.

    Ενισχύστε την ενεργητικότητά τους. Αν έχουν περάσει πολλές ώρες ή μέρες στο σπίτι χωρίς να έχουν κάποια δραστηριότητα εκτός σπιτιού, μπορεί να εκφράσουν επίσης νευρικότητα ή άγχος. Γι’ αυτό ένας περίπατος, λίγο ποδήλατο, μία βόλτα στην παιδική χαρά, βοηθάνε στο να εκτονωθεί η ενέργεια που έχει συσσωρευτεί όλη την ημέρα, σας δίνει την ευκαιρία για κουβεντούλα, και το παιδί αποφορτίζεται.

    Ενθαρρύνετε τα μεγαλύτερα παιδιά σας να σας βοηθήσουν. Δείξτε τους εμπιστοσύνη ότι θα τα καταφέρουν και αναθέστε τους ευθύνες ανάλογες με την ηλικία τους. Για παράδειγμα πάρτε τα μαζί σας να σας βοηθήσουν στα ψώνια, ζητείστε τη γνώμη τους για τα δώρα που θα κάνετε σε συνομήλικά τους παιδιά ή σε κοντινούς συγγενείς. Μην ξεχνάτε η επιβράβευση και η αναγνώριση για ότι κάνουν θα ενισχύσει αυτή την συμπεριφορά και η  εμπιστοσύνη σας θα αυξήσει την υπευθυνότητά  και την αυτοπεποίθησή τους.

    Φροντίστε να υπάρχει για όλους χρόνος χαλάρωσης και ηρεμίας στο σπίτι. Εξάλλου γι’ αυτό τις λέμε και διακοπές. Χρειάζεται δηλαδή και ο απαραίτητος χρόνος προκειμένου τα παιδιά σας όπως και εσείς να καθίσετε λίγο μόνοι σας, να συγκεντρωθείτε στον εαυτό σας και στα προσωπικά σας ενδιαφέροντα, έτσι ώστε να εστιάσετε και λίγο μέσα σας.

    Τακτοποιήσετε τη ντουλάπα και το γραφείο σας, κρεμάστε ένα κάδρο που σας κοιτάζει απογοητευμένο μήνες τώρα ακουμπισμένο επάνω στον καναπέ, τακτοποιήσετε τα εργαλεία για τις μικροβλάβες του σπιτιού που τα έχετε άνω κάτω. Κάνετε πράγματα που θα σας  ηρεμήσουν, ζητήστε από τα παιδιά σας να σας βοηθήσουν  και αυτό θα βοηθήσει και τα παιδιά σας και εσάς να συνδεθείτε με τα κοινά πράγματα του στενού  οικογενειακού σας κόσμου , να συγκεντρώσετε την απαραίτητη ενέργεια που χρειάζεστε για να ξαναβγείτε πάλι στον έξω κόσμο. Επιπλέον με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά μαθαίνουν να διαχειρίζονται τον ελεύθερο χρόνο τους και να μην τον παραγεμίζουν πάντα με διάφορες ανούσιες δραστηριότητες μόνο και μόνο για να είναι απασχολημένα.

    Φροντίστε να περνάτε εσείς καλά και να είσαστε χαρούμενοι. Όταν εσείς είσαστε χαλαροί και χαμογελαστοί τα παιδιά συντονίζονται μαζί σας.

    Φτιάξτε μαζί την οικογενειακή σας ιστορία, τις  οικογενειακές σας αναμνήσεις. Φτιάξτε  τον χάρτη της δικής σας οικογένειας και χρωματίστε τον με χρώματα της επιλογής σας. Αυτά θα κρατήσουν μια ζωή, σε όλη τη ζωή.

http://www.paidiatriki.gr/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=436&Itemid=1

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Designed By