προσφατα

Δυσγραφία

της ΕΛΕΝΗΣ ΜΠΑΛΤΗ
Εργοθεραπεύτρια

Πρόκειται για την δυσκολία του παιδιού να παράγει ένα αποδεκτό και ευανάγνωστο γραπτό, ακόμα και αν έχει την απαιτούμενη καθοδήγηση και πρακτική εξάσκηση.

 Το 50% του σχολικού χρόνου, αφιερώνεται στο γράψιμο. Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό, το παιδί να μπορεί με ευκολία να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του σχολικού προγράμματος. Ένα παιδί με δυσκολίες στην γραφή, εκλαμβάνει την μαθησιακή διαδικασία ως επώδυνη και βαρετή, ενώ μπορεί αυτομάτως να διαφοροποιηθεί από τους υπόλοιπους μαθητές της τάξης (‘‘μονίμως καθυστερεί’’, ή ‘‘το γραπτό του είναι απαράδεκτο’’). Γίνεται εύκολα κατανοητό ότι με αυτόν τον τρόπο, επηρεάζεται η επίδοση του παιδιού, το κίνητρό του για μάθηση και η αυτοεκτίμησή του. Δεν είναι τυχαίο, το ότι συχνά σε παιδιά με δυσκολίες στην γραφή παρατηρούνται χαμηλές βαθμολογίες, έντονη ματαίωση αλλά και δευτερογενή συναισθηματικά προβλήματα.

Συμπτώματα:

    Αλλοιωμένο σχήμα ή άνισο μέγεθος των γραμμάτων;
    Γραφή εκτός γραμμών, ανεπαρκή διαστήματα μεταξύ των λέξεων;
    Ορθογραφικά λάθη, αντιστροφές γραμμάτων/αριθμών, παραλείψεις γραμμάτων και χρήση πεζών-κεφαλαίων στην ίδια λέξη;
    Κακή στάση του σώματος του παιδιού;
    Ιδιότυπη σύλληψη του μολυβιού;
    Πολύ γρήγορο ή πολύ αργό ρυθμό γραφής και συχνή χρήση της γόμας;
    Αδικαιολόγητη κούραση ή επίμονη άρνηση του παιδιού να εμπλακεί σε γραφοκινητικές δραστηριότητες;
    Πόνο κατά την γραφή;
    Ψιθύρισμα των όσων γράφει το παιδί;

Παράδειγμα Γραπτού Μαθητή με Δυσγραφία
Το γράψιμο είναι από τις σημαντικότερες δεξιότητες του ανθρώπου που σχετίζεται με την ολοκλήρωση όλων των κινητικών και αισθητικών δεξιοτήτων του. Το πώς γράφει ένα παιδί δηλαδή, δείχνει σε μεγάλο βαθμό τη μελλοντική γνωστική εικόνα που θα έχει αυτό το παιδί. Αρκεί να αναφέρουμε τους παράγοντες που επηρεάζουν την σωστή γραφή για να καταλάβουμε τη σπουδαιότητα και πολυπλοκότητα αυτής της δεξιότητας:
Λεπτή κίνηση, αδρή κίνηση, στάση σώματος, μυϊκός τόνος, σύλληψη μολυβιού, σταθερότητα συμπεριφοράς, συγκέντρωση προσοχής, οπτικοκινητικός συντονισμός, σταθερότητα και αναγνώριση φορμών, εκτίμηση χώρου, έλεγχος γραμμής, διαχωρισμός εικόνας-φόντου, οπτικό κλείσιμο, προσανατολισμός στο χώρο, κατανόηση μεγεθών, συμμετρία, κατευθυντικότητα, λεπτομερής κινητικός έλεγχος.

Οι καλύτερες ηλικίες για να γίνει η παρέμβαση βρίσκονται μεταξύ των 4 ετών (εδώ παίζει σημαντικό ρόλο η διάγνωση των δυσκολιών από την Νηπιαγωγό) και φτάνει μέχρι και τη Γ΄ Δημοτικού.
Μετά από την ηλικία των 8-9 ετών, συνήθως είναι δύσκολη η ουσιαστική διόρθωση της δυσγραφίας και μιλάμε απλά για βελτίωση της.


Τρόποι και στρατηγικές που μπορούν να βοηθήσουν το παιδί με δυσγραφία να βελτιώσει τις δεξιότητες γραφής:

    Το παιδί είναι καλό να γράφει πάντα σε τετράδιο ή χαρτί που έχει γραμμές έτσι ώστε να έχει έναν οδηγό για το πού πρέπει να βρίσκονται τα γράμματα.
    Δοκιμάστε διαφορετικά μολύβια ή στυλό για να βρείτε αυτό που είναι πιο άνετο για το παιδί.
    Βοηθήστε το παιδί να εξασκηθεί στο σχεδιασμό γραμμάτων και αριθμών, κάνοντας κινήσεις του βραχίονα στον αέρα έτσι ώστε να βελτιώσει τη μνήμη που αφορούν στα σχήματα αυτά. Επίσης το παιδί μπορεί να εξασκηθεί και να βελτιώσει τη μνήμη για τα γράμματα και τους αριθμούς κάνοντας μικρότερες και πιο λεπτές κινήσεις με το χέρι και τα δάχτυλα.
    Ενθαρρύνετε από νωρίς και πριν υιοθετήσει το παιδί αρνητικές συνήθειες γραφής, το σωστό κράτημα του μολυβιού, τη σωστή στάση του σώματος και τη σωστή τοποθέτηση του χαρτιού ή του τετραδίου κατά το γράψιμο.
    Χρησιμοποιήστε πολυ-αισθητηριακές τεχνικές και μεθόδους εκμάθησης των γραμμάτων, των αριθμών και των σχημάτων. Για παράδειγμα, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε πλαστελίνη ή προγράμματα σχεδίασης στον υπολογιστή.

http://perieidikisagwgis.blogspot.gr/2013/07/blog-post.html#more

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Designed By