προσφατα

Ανάπτυξη: 4-6 ετών

 Λαμβάνουμε πάντοτε υπόψη ότι οι πίνακες αναφέρονται στο μέσο όρο τυπικής ανάπτυξης και ενδέχεται να υπάρχουν μικρές αποκλίσεις.

Στα τέσσερά του ξεχωρίζει τουλάχιστον τέσσερα χρώματα και λέει ποιήματα και τραγουδάκια, κλωτσάει μπάλα και μπορεί να συνεργάζεται στο παιχνίδι με άλλα παιδιά.

Στην ηλικία των πέντε ετών είναι πια κανονικό ανθρωπάκι. Μπορεί να βγάλει τα ρούχα του, να φορέσει μπουρνούζι ή να χρησιμοποιήσει πετσέτα. Πλένει τα δόντια του (καλού κακού φροντίστε να ελέγχετε κάθε φορά το αποτέλεσμα) και χτενίζεται. Μπορεί να ντυθεί μόνο του και να τρώει χωρίς επίβλεψη. Έχει συγκεκριμένες συμπάθειες και μπορεί να διηγηθεί ιστορίες με άλλα παιδάκια από το νηπιαγωγείο. Ξέρει να γράφει το όνομά του και μετράει μέχρι το δέκα. Παίζει ανταγωνιστικά παιχνίδια και υπακούει σε κανόνες.

http://kids.in.gr/




Χαρακτηριστικά της αδρής κινητικότητας

Περπατάει εναλλακτικά σε 5 ½ σπιθαμές φάρδος δοκό ισορροπίας 4 ½ ετών
Ισορροπία στο ένα πόδι για 10 δευτερόλεπτα 4 ετών
Μπορεί να κάνει ποδήλατο με δύο ρόδες 4 – 6 ετών
Κατεβαίνει σκαλοπάτια με εναλλαγή ποδιών 4 – 5 ετών
Ενήλικο στυλ στο τρέξιμο 5 – 6 ετών
Πετυχαίνει δέκα (10) πηδήματα στο προτιμώμενο πόδι 5 – 6 ετών.
Αναπηδάει καλά με εναλλαγή των ποδιών (γκάλοπ) 5 – 6 ετών
Κάνει άλματα 6 ετών
Κατορθώνει τελείως αποτελεσματικά πηδήματα 6 ετών


Κοινωνικά και προσαρμοσμένα χαρακτηριστικά λεπτής κινητικότητας

Ντύνεται χωρίς βοήθεια 5 ετών
Παίζει σε ομάδα τριών παιδιών 5 ετών


http://imm.demokritos.gr/epeaek/index_main.asp




 ΠΙΝΑΚAΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

4-5 ετών
o Είναι ολοένα και λιγότερο εγωκεντρικό

5-6 ετών
o Αισθάνεται ανασφάλεια
o Αναπτύσσει το αίσθημα της εμπιστοσύνης

ΠΙΝΑΚΑΣ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

4 - 5 ετών
o Φτιάχνει προτασούλες με 4 έως 8 λέξεις
o Ακούει σύντομες και απλές ιστορίες και κάνει ερωτήσεις σχετικά με αυτές
o Απαντά σε σύνθετες ερωτήσεις
o Ακολουθεί σύνθετες εντολές
o Περιγράφει την ημέρα του και τις εμπειρίες του
o Καταλαβαίνει σχεδόν όλα όσα λέγονται στο σπίτι, στον παιδικό σταθμό ή στο νηπιαγωγείο
o Μπορεί να διηγηθεί ολοκληρωμένα μια ιστορία
o Εμπλουτίζει τις προτάσεις του με επίθετα και λεπτομέρειες
o Δεν κάνει γραμματικά και συντακτικά λάθη
o Αρθρώνει σωστά σχεδόν όλους τους ήχους της γλώσσας
o Επικοινωνεί εύκολα με παιδιά και ενήλικες
o Το λεξιλόγιό του περιλαμβάνει 900 έως 2000 ή και περισσότερες λέξεις

5 - 6 ετών
o Κάνει ερωτήσεις με το «πώς»
o Παράγει σωστά όλους τους φθόγγους και τα συμπλέγματά τους
o Χρησιμοποιεί απλές και επαυξημένες προτάσεις
o Τραγουδά ολόκληρα τραγούδια και αποστηθίζει ποιηματάκια
o Αναγνωρίζει όλα τα χρώματα και σχήματα
o Κατανοεί αντίθετες έννοιες
o Ξεχωρίζει το πραγματικό από το φανταστικό σε μια ιστορία
o Ξεκινά και διατηρεί το θέμα μιας συζήτησης
o Το λεξιλόγιό του αυξάνεται με εντυπωσιακούς ρυθμούς


ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ (ΑΔΡΗ ΚΑΙ ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΣΗ)  

4-5 ετών
o Ισορροπεί στο ένα πόδι
o Ανεβοκατεβαίνει σκάλες εναλλάσσοντας τα ποδαράκια του
o Χορεύει
o Χοροπηδάει στο ένα πόδι
o Πετάει την μπάλα σε κατεύθυνση
o Κόβει και κολλάει χαρτιά ακολουθώντας γραμμές
o Ξεκλειδώνει
o Ζωγραφίζει άνθρωπο με 5 μέλη
o Αντιγράφει γεωμετρικά σχήματα

5-6 ετών

o Κάνει ποδήλατο χωρίς βοηθητικές
o Κολυμπάει
o Περπατά ανάποδα
o Κάνει τούμπες
o Κάνει σκοινάκι
o Χτίζει πολύπλοκες κατασκευές
o Κόβει γεωμετρικά σχήματα
o Περνάει μικρές χάντρες σε κλωστή
o Ζωγραφίζει σπίτι
o Σχεδιάζει ολοκληρωμένο άνθρωπο

ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ ΖΩΗΣ (ΔΚΖ)

5 - 6 ετών
o Ντύνεται και γδύνεται
o Δένει τα κορδόνια του
o Βουρτσίζει τα δόντια του
o Έχει πλήρη έλεγχο των σφικτήρων
o Προσπαθεί να κάνει μπάνιο μόνο του

http://www.anima-therapy.com/




Δεξιότητες ανάγνωσης ενός παιδιού ανα ηλικία

4 Ετών
Ø Λέει μελωδικές λέξεις και βάζει σε σειρά λέξεις που αρχίζουν από το ίδιο γράμμα.
Ø Καταλαβαίνει ότι ο γονιός του διαβάζει τις λέξεις μέσα από το κείμενο του βιβλίου και δεν κάνει περιγραφή των εικόνων.
Ø Αναγνωρίζει τα όρια των λέξεων δείχνοντας τα κενά διαστήματα μεταξύ των λέξεων.
Ø Προσποιείται ότι διαβάζει από ένα βιβλίο μια ιστορία συνήθως απομνημονεύοντας την.

5 Ετών
Ø Κατανοεί ότι οι λέξεις μπορούν να χωριστούν σε μικρότερα τμήματα και το αποδεικνύει μετρώντας των αριθμό των συλλαβών σε μια λέξη.
Ø Κατονομάζει τα γράμματα της αλφαβήτα και τους αριθμούς 1-10.
Ø Γνωρίζει ίσως ότι τα γράμματα έχουν ήχους και τους ήχους που αντιστοιχούν σε μερικά γράμματα.
Ø Αναγνωρίζει πρώτα τους ήχους των προφορικών λέξεων (π.χ. η «μαμά ξεκινάει από το /μ/)
Ø Αρχίζει να δείχνει συγκεκριμένα γράμματα σε μια σελίδα.
Ø Ίσως διαβάζει μερικές γνωστές λέξεις μέσω οπτικής αναγνώρισης.

http://anaptixipaidiou.blogspot.com/
 4 Ετών

 Οι πληροφορίες - γνώσεις που ακολουθούν δεν υποκαθιστούν με κανένα τρόπο τις τακτικές επισκέψεις στον Παιδίατρο ο οποίος παρακολουθεί τη φυσιολογική ανάπτυξη ενός παιδιού (Νεογέννητο, βρέφος, μωρό, παιδί, έφηβος). Κάθε παιδί είναι ξεχωριστό άτομο. Δε μοιάζει με κανένα άλλο. Η ανάπτυξη ενός παιδιού δεν μπαίνει σε αυστηρά χρονικά όρια. Μπορεί ένα παιδί να υστερεί λίγο στην ανάπτυξη του λόγου αλλά να είναι πιο μπροστά όσον αφορά την κινητικότητα ή το αντίθετο. Αν όμως απασχολεί τους γονείς οτιδήποτε σχετικά με τη φυσιολογική ανάπτυξη ενός παιδιού, πρέπει αμέσως να συμβουλευτούν τον παιδίατρο.


Κινητικότητα - Παιδί 4 χρονών

1. Το παιδί κάνει κουτσό.
2. Χρησιμοποιεί ψαλίδι.
3. Μπορεί να περπατήσει στις μύτες των ποδιών.
4. Ντύνεται, ξεντύνεται, αλλά ακόμη έχει δυσκολίες με τα κουμπιά - τα κορδόνια των παπουτσιών.
5. Κρατά μολύβι σχετικά καλά.
6. Μπορεί να αντιγράψει ένα σταυρό ή ένα κύκλο.
7. Μπορεί να ζωγραφίσει ένα άτομο (κεφάλι, χέρια, πόδια).


Κοινωνικότητα, Αντίληψη - Παιδί 4 χρονών

1. Το παιδί μετράει μέχρι το δέκα.
2. Αναγνωρίσει 3-4 χρώματα.
3. Αναγνωρίζει σταυρούς, τρίγωνα, κύκλους, τετράγωνα.
4. Μπορεί να αντιληφθεί συναισθήματα όπως λύπη, θυμό, φόβο.


Ακοή, Ομιλία - Παιδί 4 χρονών

1. Το παιδί προφέρει όλα τα σύμφωνα εκτός από ρ, σ. λ. Μπορεί δηλαδή να προφέρει μ, ν, γγ, π, γ, κ, μπ, ντ, γκ.
2. Λέει λέξεις στο πληθυντικό.
3. Χρησιμοποιεί προθέσεις. Χρησιμοποιεί αόριστο.
4. Πλήρως κατανοητή ομιλία. Οι προτάσεις του αποτελούνται από 4-5 λέξεις.
5. Το λεξιλόγιο του αποτελείται από περίπου 1500 λέξεις.
6. Ρωτά "ποιός", "γιατί".
7. Μπορεί να τραγουδήσει ένα μικρό τραγούδι.
8. Μιλά για τις δραστηριότητες που κάνει κάθε μέρα.


Χρήσιμες συμβουλές προς γονείς - παιδί 4 χρονών

• Γονείς, να επιβραβεύετε πάντα οτιδήποτε σωστό ή ωραίο γίνεται από το παιδί.
• Προσέχτε τι λέτε μπροστά στο παιδί. Να είστε σίγουροι ότι κάποια στιγμή θα το επαναλάβει.
• Θα σας "βομβαρδίζει" συνεχώς με ερωτήσεις. Να του δίνετε πάντα τη σωστή απάντηση χωρίς να προσπαθείτε να το ξεφορτωθείτε λέγοντας μισόλογα.
• Ελαττώστε το χρόνο παρακολούθησης τηλεόρασης στο ελάχιστο. Μην χρησιμοποιείτε την τηλεόραση σαν νταντά. Παρακολουθείστε όσο μπορείτε τα προγράμματα που παρακολουθεί το παιδί στην τηλεόραση.
• Συνεχίστε να διαβάζετε μαζί με το παιδί όσα περισσότερα βιβλία μπορείτε. Είναι καλός τρόπος να έρχεστε κοντά στο παιδί.
• Κανονίστε να παίζει με ασφάλεια έξω στην αυλή. Είναι σημαντικό να μάθει να παίζει μαζί με άλλα παιδιά της ίδιας ηλικίας.
• Δώστε το δικαίωμα της επιλογής, αλλά όχι της ανοικτής επιλογής. Δηλαδή, θέλεις αυτό ή το άλλο. Δεν χρειάζεται πάντα να ρωτάτε "Τι θέλεις μωρό μου".
• Δώστε στο παιδί κάποιες εναλλακτικές λύσεις για κάτι που θέλει να κάνει και το απαγορεύετε.
• Αποφύγετε όσο είναι δυνατό τις έντονες αντιπαραθέσεις. Δεν θα υπάρξει νικητής.
• Αφήστε το παιδί να συμμετέχει σε καθημερινές δραστηριότητες όπως είναι το στρώσιμο τραπεζιού για φαγητό.

http://www.paidiatros.com/
 5 Ετών Οι πληροφορίες - γνώσεις που ακολουθούν δεν υποκαθιστούν με κανένα τρόπο τις τακτικές επισκέψεις στον Παιδίατρο ο οποίος παρακολουθεί τη φυσιολογική ανάπτυξη ενός παιδιού (Νεογέννητο, βρέφος, μωρό, παιδί, έφηβος). Κάθε παιδί είναι ξεχωριστό άτομο. Δε μοιάζει με κανένα άλλο. Η ανάπτυξη ενός παιδιού δεν μπαίνει σε αυστηρά χρονικά όρια. Μπορεί ένα παιδί να υστερεί λίγο στην ανάπτυξη του λόγου αλλά να είναι πιο μπροστά όσον αφορά την κινητικότητα ή το αντίθετο. Αν όμως απασχολεί τους γονείς οτιδήποτε σχετικά με τη φυσιολογική ανάπτυξη ενός παιδιού, πρέπει αμέσως να συμβουλευτούν τον παιδίατρο.

 Κινητικότητα - Παιδί 5 χρονών

1. Το παιδί περπατάει στις φτέρνες.
2. Μπορεί να πετάξει μια μικρή μπάλα με το χέρι πάνω από το κεφάλι.
3. Πλένει χέρια, δόντια χωρίς καμία βοήθεια.
4. Ντύνεται, ξεντύνεται χωρίς επίβλεψη.
5. Μπορεί να αντιγράψει ένα τρίγωνο.

Κοινωνικότητα, Αντίληψη - Παιδί 5 χρονών

1. Το παιδί αντιλαμβάνεται τους κανόνες των παιχνιδιών.
2. Καταλαβαίνει το σωστό από το λάθος, τι είναι δίκαιο ή άδικο.
3. Ξέρει τον αριθμό του τηλεφώνου καθώς και την διεύθυνση του σπιτιού.
4. Ξεχωρίζει 4-5 χρώματα.

Ακοή, Ομιλία - Παιδί 5 χρονών

1. Το παιδί προφέρει όλα τα σύμφωνα καθαρά.
2. Ξέρει προθέσεις όπως "πίσω", "κάτω", "μακριά".
3. Γνωρίζει τα κοινά αντίθετα όπως μεγάλο/μικρό.
4. Το λεξιλόγιο του αποτελείται από περίπου 2000 λέξεις.
5. Κάνει προτάσεις με 6-8 λέξεις.
6. Χρησιμοποιεί μέλλοντα, αόριστο, ενεστώτα.
7. Μπορεί να αφηγηθεί μια απλή ιστορία.
8. Κατανοεί τις καθημερινές συζητήσεις που γίνονται σπίτι.

Χρήσιμες συμβουλές προς γονείς - παιδί 5 χρονών

• Γονείς να ακούτε με προσοχή οτιδήποτε σας λέει το παιδί.
• Επιβραβεύετε πάντα οτιδήποτε σωστό ή ωραίο γίνεται από το παιδί.
• Ελαττώστε το χρόνο παρακολούθησης τηλεόρασης στο ελάχιστο. Μη χρησιμοποιείτε την τηλεόραση σαν νταντά. Παρακολουθείστε όσο μπορείτε τα προγράμματα που παρακολουθεί το παιδί στην τηλεόραση.
• Συνεχίστε να διαβάζετε μαζί με το παιδί όσα περισσότερα βιβλία μπορείτε. Είναι καλός τρόπος να έρχεστε κοντά στο παιδί. Στην ηιλικία των 5 χρονών αναγνωρίζει μόνο του κάποιες λέξεις.
• Να ενθαρρύνετε το παιδί για βόλτα στο πάρκο , ζωολογικό κήπο, για επισκέψεις σε βιβλιοθήκες.
• Προσπαθήστε να μάθετε το παιδί να ξεχωρίζει το σωστό από το λάθος.
• Αφήστε το παιδί να συμμετέχει σε καθημερινές δραστηριότητες στο σπίτι όπως είναι το στρώσιμο τραπεζιού για φαγητό.
• Μην κτυπάτε το παιδί. Το "ξύλο" το μόνο που θα προσφέρει είναι φόβο. Δεν αποτελεί ενδεδειγμένη τιμωρία για παιδί.

http://www.paidiatros.com/


4 - 5 ετών

Αδρή κινητικότητα

• Εκτελεί πολλές κινήσεις ταυτόχρονα.
• Ανεβοκατεβαίνει σκάλες.
• Τρέχει γρήγορα.
• Παίζει σχοινάκι, πατίνια.
• Περπατά σε διάταξη.

Λεπτή κινητικότητα

• Ντύνεται μόνο του (κάπως αργά).
• Κάνει πολύπλοκες κατασκευές με συγκεκριμένο σχέδιο.
• Παζλ με 10 κομμάτια.

Αντίληψη - Συμπεριφορά - Επικοινωνία

• Ρωτάει επίμονα.
• Παίζει μ’ ένα αντικείμενο 10 - 15 λεπτά.
• Παιχνίδι με ρόλους.
• Υπερβάλει και καυχιέται για τον εαυτό του.
• Λέει μια ιστορία με τη σειρά.
• Μιμείται τις δραστηριότητες των ενηλίκων.
• Ξέρει τέσσερα βασικά χρώματα.

http://www.healthview.gr/



 5 - 6 ετών

Αδρή κινητικότητα

• Πηδά πάνω από σχοινί που βρίσκεται στο ύψος του γόνατος του και με τα 2 πόδια.
• Χοροπηδά στο 1 πόδι πάνω από 5 φορές.
• Του αρέσει να σκαρφαλώνει παντού και να περνά μέσα από τούνελ.

Λεπτή κινητικότητα

• Χρησιμοποιεί ταυτόχρονα μαχαιροπίρουνο.
• Ντύνεται μόνο του (ανάλογα με το είδος του ρουχισμού).
• Χρησιμοποιεί εργαλεία για να φτιάξει πράγματα.
• Αντιγράφει σωστά τετράγωνο και αργότερα τρίγωνο.

Αντίληψη - Συμπεριφορά - Επικοινωνία

• Ομαδικά παιχνίδια.
• Μακριές διηγήσεις.
• Τραγουδά ολόκληρα τραγούδια.
• Παίζει κουκλοθέατρο.
• Συνεργάζεται σε ομάδα 3 - 6 ατόμων.
• Μπορεί να θυμάται τη διεύθυνσή του.
• Μιλά καθαρά, συνήθως χωρίς νηπιακούς ιδιωματισμούς.
• Πιθανόν να μπερδεύει τα γράμματα χ, ξ, ψ.
• Κάνει διάλογο για καθημερινές δραστηριότητες.

http://www.healthview.gr/



4 ως 5 ετών
Αδρή Κίνηση 

    Στηρίζεται στο ένα πόδι για 3-6 δευτερόλεπτα
    Κάνει κουτσό στο ένα πόδι για 3-4 πηδηματάκια
    Κλωτσά μπάλα που κυλά

Λεπτοί χειρισμοί-Οπτικοκινητικός συνδυασμός

    Χτίζει πύργο με 10 κύβους
    Πετά μπάλα με τα χέρια πάνω από τον ώμο του
    Κρατά κουτάλι – πιρούνι με τα δάχτυλα
    Κόβει με ψαλίδι οδηγό γραμμή

Αυτοεξυπηρέτηση

    Τρώει ανεξάρτητο
    Ντύνεται μόνο του με μικρή βοήθεια
    Κουμπώνει κουμπιά, ανεβάζει φερμουάρ
    Βάζει κάλτσες και παπούτσια
    Ξεκουμπώνει αγκράφα

Γνωστικές δεξιότητες

    Ονομάζει 4 βασικά χρώματα
    Ονομάζει 4 βασικά μεγέθη
    Αναγνωρίζει πίσω - δίπλα σε σχέση με το σώμα
    Επικεντρώνεται σε δραστηριότητα για 10 λεπτά
    Συμπληρώνει παζλ 5 τεμαχίων

Γραφοκινητικές δεξιότητες

    Κρατά μολύβι με 3 δάχτυλα (δυναμική σύλληψη)
    Μιμείται
    Χρωματίζει, αλλά δύσκολα μένει στο πλαίσιο
    Ζωγραφίζει άνθρωπο με 3 μέρη του σώματος

5 ως 6 ετών

Αδρή Κίνηση 

    Ανεβοκατεβαίνει τα σκαλιά μόνο του
    Οδηγεί δίκυκλο ποδήλατο
    Αναπηδά με εναλλαγές ποδιών
    Περπατά σε δοκό ισορροπίας
    Κάνει επιτόπια πηδηματάκια με στροφή κορμού
    Πετά μπαλόνι και το πιάνει
    Κάνει για λίγο μονόζυγο

Λεπτοί χειρισμοί-Οπτικοκινητικός συνδυασμός

    Χτίζει πυραμίδα με 10 κύβους
    Χρησιμοποιεί οργανωμένα το κυρίαρχο χέρι
    Χρησιμοποιεί καλά τα γραφικά εργαλεία (ξύστρα, γόμα)
    Κόβει γεωμετρικά σχήματα με το ψαλίδι
    Χτυπά μπάλα με ρακέτα

Αυτοεξυπηρέτηση

    Ντύνεται μόνο του
    Αρχίζει να δένει κορδόνια
    Βουρτσίζει τα δόντια του
    Πλήρως ανεξάρτητο στην τουαλέτα
    Προετοιμάζει ελαφρύ γεύμα

Γνωστικές δεξιότητες

    Αναγνωρίζει και ονομάζει δευτερεύοντα χρώματα
    Ονομάζει Δεξί - Αριστερό
    Μετρά ως το 10
    Συνθέτει παζλ 12-15 τεμαχίων
    Ανταποκρίνεται ικανοποιητικά στις χωροχρονικές έννοιες
    Μπορεί και αντιγράφει το όνομά του

Γραφοκινητικές δεξιότητες

    Αντιγράφει
    Συμπληρώνει λαβύρινθο
    Ζωγραφίζει μέσα σε πλαίσιο
    Μιμείται σύμβολα, αριθμούς, γράμματα
    Σχεδιάζει άνθρωπο με κορμό, άκρα, ευδιάκριτο πρόσωπο και σπίτι
    Αντιγράφει σύμβολα, αριθμούς, γράμματα


Πηγή: Κέντρο Συμβουλευτικής &
Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης Παιδιού & Οικογένειας  (ΚΕ.ΣΥ.Ψ.Υ.Π.Ο)

http://www.educrete.gr/%28X%281%29A%28uPVhjTt2zwEkAAAAZmE2MTEzM2UtZWM5MS00ZTg3LTk1N2QtOGRjY2ZjYWZkYjBl4cMBIliZ7UpPYcpsDpZKc5nrt-01%29%29/el-GR/Arthro/Deksiothtes-Nhpiwn-apo-3-ws-6-etwn/75

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Designed By