προσφατα

Ανάπτυξη: 3-4 ετών

  Λαμβάνουμε πάντοτε υπόψη ότι οι πίνακες αναφέρονται στο μέσο όρο τυπικής ανάπτυξης και ενδέχεται να υπάρχουν μικρές αποκλίσεις.

Στην ηλικία των 3-4 ετών οι αλλαγές φαίνονται σαρωτικές. Ανεβαίνει και (λίγο αργότερα) κατεβαίνει τη σκάλα μόνο του. Μπορεί να πλύνει το μπροστινό μέρος του σώματός του με σφουγγάρι. Πλένει τα χέρια του με σαπούνι και τα σκουπίζει. Μπορεί να φορέσει την μπλούζα του (αρκεί ο λαιμός να είναι χαλαρός) και να τραβήξει το παντελόνι του μέχρι πάνω. Φτιάχνει παζλ και κατασκευές με τουβλάκια. Παίζει με άλλα παιδάκια. Έχει καλύτερο φίλο ή φίλη. Μιλάει στο τηλέφωνο. Στα τρία του χρόνια μπορεί να χρησιμοποιεί πάνω από 250 λέξεις και να φτιάχνει προτάσεις. Παίζει ομαδικά παιχνίδια. Μπορεί να λέει το όνομα, το επίθετο και την ηλικία του. Η φαντασία του οργιάζει. Περιγράφει πράγματα που δεν έγιναν ή που δεν υπάρχουν, αλλά δεν τα λέει συνειδητά ως ψέματα.

http://kids.in.gr/



Χαρακτηριστικά της αδρής κινητικότητας

Περπατάει με τον τρόπο των ενηλίκων 3 ετών
Ανεβαίνει σκαλοπάτια εναλλάσσοντας πόδια 3 ετών
Ισορροπεί στο ένα πόδι για 3 – 4 δευτερόλεπτα 3 ετών
Πετυχαίνει ένα στα 3 πηδήματα στο προτιμώμενο πόδι 3 ετών
Πετυχαίνει 6 πηδήματα στο προτιμώμενο πόδι 4 ετών

Χαρακτηριστικά της λεπτής κινητικότητας

Βάζει μανταλάκια ½ ίντσας σε σανίδα με τρύπες 3 ½ ετών
Δένει τα κορδόνια των παπουτσιών του 4 ετών
Περνάει σε κορδόνι 7 χάντρες σε 2 λεπτά 4 ετών
Κουμπώνει μεγάλα κουμπιά 4 ετών

Κοινωνικά και προσαρμοσμένα χαρακτηριστικά λεπτής κινητικότητας


Φοράει παπούτσια 3 ½ ετών
Λειτουργεί ανεξάρτητα στην τουαλέτα 3 ½ ετών
Παίζει με άλλο παιδί 3 ½ ετών
Παίζει παιχνίδια υψηλά δομημένα 4 ετών
Μπορεί να έχει φανταστικό συμπαίκτη 4 ετών
Μπορεί να είναι επιθετικό στο παιχνίδι 4 ετών
Ντύνει τον εαυτό του με βοήθεια 4 ετών
Συνεργάζεται στο παιχνίδι 4 ετών

http://imm.demokritos.gr/epeaek/index_main.asp


ΠΙΝΑΚAΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

3-4 ετών
o Μπορεί να περιμένει τη σειρά του
o Αισθάνεται ενοχή


ΠΙΝΑΚΑΣ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

3 - 4 ετών
o Φτιάχνει προτασούλες με 4 ή 5 λέξεις
o Καταλαβαίνει την λειτουργία των αντικειμένων
o Απαντά σε απλές ερωτήσεις (ποιος, πού, πότε, γιατί)
o Αναγνωρίζει τα βασικά χρώματα, σχήματα, ποσότητες και χρονικές έννοιες
o Κάνει λιγότερα γραμματικά λάθη
o Συμμετέχει σε συζητήσεις
o Αρθρώνει σωστά τα περισσότερα σύμφωνα και φωνήεντα της γλώσσας μας εκτός από τα /ρ/, /λ/, /θ/, /σ/
o Αρχίζει να περιγράφει δραστηριότητες που έκανε κατά τη διάρκεια της ημέρας του
o Το λεξιλόγιό του περιλαμβάνει 800 έως 1500 ή και περισσότερες λέξεις


ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ (ΑΔΡΗ ΚΑΙ ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΣΗ)

3-4 ετών
o Κάνει ποδήλατο με τρεις ροδές
o Κάνει κούνια μόνο του
o Ζωγραφίζει κύκλο, τετράγωνο και σταυρό
o Ζωγραφίζει άνθρωπο με 2 έως 3 μέλη
o Κόβει το χαρτί στη μέση
o Χτίζει πύργο με εννιά κυβάκια
o Κάνει πάζλ με 3 έως 7 κομμάτια
o Αποκτά πλευρίωση (αριστερό ή δεξί χέρι)



ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ ΖΩΗΣ (ΔΚΖ)

3 - 4 ετών
o Τρώει μόνο του χρησιμοποιώντας το πιρούνι
o Ζητάει να πάει στην τουαλέτα
o Χρησιμοποιεί την τουαλέτα χωρίς βοήθεια
o Βάζει τα παπούτσια του
o Ξεκουμπώνει κουμπιά και φερμουάρ και λύνει τα κορδόνια του
o Πλένει και σκουπίζει τα χέρια του και το πρόσωπό του

http://www.anima-therapy.com/



Δεξιότητες ανάγνωσης ενός παιδιού ανα ηλικία


3-4 Ετών
Ø Αναγνωρίζει γνωστά λογότυπα, όπως ονόματα κουτιών από δημητριακά, ταμπέλες καταστημάτων, σήματα οδικής κυκλοφορίας, και ίσως τα κατονομάζει (π.χ. «Εδώ λέει αμίτα!»).
Ø Προσποιείται ότι διαβάζει βιβλία κρατώντας τα, γυρνώντας τις σελίδες και λέγοντας μερικές λέξεις.
Ø Αναγνωρίζει και ίσως λέει λέξεις που είναι μελωδικές και λέξεις που αρχίζουν από το ίδιο γράμμα.
Ø Απολαμβάνει να του διαβάζουν βιβλία και να συμμετέχει στην ανάγνωση συμπληρώνοντας γνωστά κομμάτια.

http://anaptixipaidiou.blogspot.com/


Οι πληροφορίες - γνώσεις που ακολουθούν δεν υποκαθιστούν με κανένα τρόπο τις τακτικές επισκέψεις στον Παιδίατρο ο οποίος παρακολουθεί τη φυσιολογική ανάπτυξη ενός παιδιού (Νεογέννητο, βρέφος, μωρό, παιδί, έφηβος). Κάθε παιδί είναι ξεχωριστό άτομο. Δε μοιάζει με κανένα άλλο. Η ανάπτυξη ενός παιδιού δεν μπαίνει σε αυστηρά χρονικά όρια. Μπορεί ένα παιδί να υστερεί λίγο στην ανάπτυξη του λόγου αλλά να είναι πιο μπροστά όσον αφορά την κινητικότητα ή το αντίθετο. Αν όμως απασχολεί τους γονείς οτιδήποτε σχετικά με τη φυσιολογική ανάπτυξη ενός παιδιού, πρέπει αμέσως να συμβουλευτούν τον παιδίατρο.


Κινητικότητα - Παιδί 3 χρονών

1. Το παιδί στέκεται στο ένα πόδι για λίγη ώρα.
2. Κάνει ποδήλατο με τρεις ρόδες.
3. Ντύνεται μόνο του. Χρειάζεται βοήθεια να κουμπωθεί ή να βάλει παπούτσια.
4. Χτίζει πύργο με εννέα κύβους.
5. Αντιγράφει κύκλο με μολύβι.

Κοινωνικότητα, Αντίληψη - Παιδί 3 χρονών

1. Το παιδί ελέγχει τους σφιγκτήρες (παραμένουν στεγνά - ελέγχουν την αφόδευση) κατά τη διάρκεια της ημέρας.
2. Πολλά παιδιά ελέγχουν τους σφιγκτήρες και τη νύκτα.
3. Ξέρει να διακρίνει το μεγάλο, το μικρό.
4. Ονομάζει τις εικόνες που βλέπει σε παιδικά βιβλία.
5. Ξέρει τουλάχιστο ένα χρώμα.
6. Ξέρει το όνομα του.
7. Γνωρίζει την ηλικία και το φύλο.
8. Γνωρίζει τη μέρα από τη νύκτα.


Ακοή, Ομιλία - Παιδί 3 χρονών

1. Το παιδί μιλά ελεύθερα.
2. Λέει προτάσεις 3-4 λέξεων.
3. Μπορεί να παράγει το μ, ν, ρ, χ, γ, φ, γκ.
4. Το λεξιλόγιο του αποτελείται από περίπου 1000 λέξεις.
5. Τραγουδά.
6. Πολύ συχνά θα συλλάβετε το παιδί να μιλά μόνο.


Χρήσιμες συμβουλές προς γονείς - παιδί 3 χρονών

• Γονείς, το παιδί θα σας "βομβαρδίζει" συνεχώς με ερωτήσεις. Δίνετε πάντα τη σωστή απάντηση χωρίς να προσπαθείτε να τον ξεφορτωθείτε λέγοντας μισόλογα.
• Ελαττώστε το χρόνο παρακολούθησης τηλεόρασης στο ελάχιστο. Μην χρησιμοποιείτε την τηλεόραση σα νταντά. Παρακολουθείστε όσο μπορείτε τα προγράμματα που παρακολουθεί το παιδί σας στην τηλεόραση.
• Συνεχίστε να διαβάζετε μαζί με το παιδί όσα περισσότερα βιβλία μπορείτε.
• Κανονίστε να παίζει με ασφάλεια έξω στην αυλή. Είναι σημαντικό να μάθει να παίζει μαζί με άλλα παιδιά της ίδιας ηλικίας.
• Δώστε το δικαίωμα της επιλογής, αλλά όχι της ανοικτής επιλογής. Δηλαδή, θέλεις αυτό ή το άλλο. Δεν χρειάζεται πάντα να ρωτάτε "Τι θέλεις μωρό μου".
• Δώστε κάποιες εναλλακτικές λύσεις για κάτι που θέλει να κάνει και του το απαγορεύετε.
• Αποφύγετε όσο είναι δυνατό τις έντονες αντιπαραθέσεις. Δεν θα υπάρξει νικητής.

http://www.paidiatros.com/


 3 - 4 ετών
Αδρή κινητικότητα

• Βελτίωση της ισορροπίας στην όρθια (μεταφέρει ποτήρι με νερό χωρίς να το χύσει).
• Χοροπηδά στο 1 πόδι (κάνει κουτσό).
• Πηδά από μεγαλύτερο ύψος.
• Κατεβαίνει σκάλες.
• Πετά την μπάλα ψηλά.
• Κάνει αλογάκι.

Λεπτή κινητικότητα

• Κόβει με ψαλίδι.
• Φτιάχνει απλές κατασκευές.
• Βελτιώνει τη χρήση μαχαιροπίρουνου.
• Αντιγράφει σωστά ένα σταυρό.

Αντίληψη - Συμπεριφορά - Επικοινωνία

• Συντροφικό παιχνίδι.
• Εκδηλώνει θυμό.
• Παίζει με αντικείμενα οικιακής χρήσης και με οικόσιτα ζώα.
• Ταξινομεί αντικείμενα.
• Ενδιαφέρεται για νέες λέξεις.
• Μπορεί να περιγράψει μία εικόνα.
• Τραγουδά απλά τραγούδια.
• Μπορεί να γδυθεί και να ντυθεί χωρίς πολλή βοήθεια.
• Ξέρει όνομα/επίθετο.

http://www.healthview.gr/



Γνωστική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού από 0-6 ετών

Η ατομική ανάπτυξη και εξέλιξη του παιδιού μπορεί να εξεταστεί από τις εξής πλευρές: τη σωματική, τη νοητική, την κοινωνική και τη συναισθηματική. Έχει παρατηρηθεί ότι το βρέφος εκφράζει συναισθήματα και κίνητρα, ανταποκρινόμενο με ταχύτητα και ευαισθησία στη μητέρα, η οποία με την σειρά της καθρεφτίζει αυτά που εκφράζει το βρέφος (Trevarthen, 1992). Η συναισθηματική συναλλαγή μεταξύ του βρέφους και των δυο γονιών είναι το κλειδί για την μελλοντική ψυχική υγεία και γνωστική του ανάπτυξη με την προϋπόθεση ότι η ανταπόκριση των γονιών στις ανάγκες του είναι ευαίσθητη και καλά συντονισμένη.

Η γνωστική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού χωρίζεται σε δυο φάσεις :

    0- 2 ετών η βρεφική ηλικία  και
    3-6 ετών η προσχολική ηλικία

Γνωστική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού από 3-6 ετών

Κατά τη νηπιακή ηλικία η νοητική ανάπτυξη διέρχεται την περίοδο της προσυλλογιστικής σκέψης η οποία χωρίζεται σε:

    προεννοιολογική σκέψη (3ο και 4ο έτος) και
    διαισθητική σκέψη (5ο και 6ο έτος).

Το παιδί με την βοήθεια της συμβολικής λειτουργίας μπορεί να παράγει εσωτερικά σύμβολα και πνευματικές έννοιες. Στην φάση αυτή αρχίζει να γίνεται μετάπλαση του εξωτερικού κόσμου σε πνευματικό κόσμο. Η διανόηση από αντιληπτική γίνεται παραστατική.

Οι σκέψεις του νηπίου

Τα βασικά χαρακτηριστικά της σκέψης του νήπιου είναι:

    οι συλλογισμοί του είναι από προέννοια σε προέννοια και χωρίς επαρκή σύνδεσμο,
    η σκέψη του είναι εγωκεντρική,
    η σκέψη του επικεντρώνεται σε ένα χαρακτηριστικό κάθε φορά.

Στο 5ο και 6ο έτος το παιδί διέρχεται στην περίοδο της διαισθητικής σκέψης. Διαισθητικά το παιδί μπορεί να βρει λύση, χωρίς να μπορεί να δώσει πλήρη απολογισμό της ακολουθητέας πορείας.

Ψυχοκοινωνική ανάπτυξη

Τα κύρια χαρακτηριστικά της προσωπικότητας κατά την νηπιακή ηλικία είναι οι δυο αναπτυξιακές κρίσεις:

α) στην αρχή της περιόδου η απόκτηση της αυτονομίας ή αμφιβολίας (18ος – 3ο έτος). Αυτονομία έχουμε όταν το παιδί ελεύθερα μπορεί να αποφασίσει για τις δραστηριότητές του και το ίδιο τις εκτελεί. Από την άλλη, αμφιβολία έχουμε όταν το παιδί νιώθει ότι δεν είναι ελεύθερο να κάνει τις δικές του επιλογές και όταν πιστεύει ότι κάθε του επιλογή οδηγεί σε αποτυχία. Τέλος, πρωτοβουλία αποκτά το παιδί όταν στις επιδιώξεις του για δημιουργική δράση, νιώθει ελεύθερο για κάθε θέμα να προγραμματίζει να σχεδιάζει, να συλλαμβάνει και να εκτελεί ποικίλες ιδέες. Χωρίς να νιώθει εσωτερική ψυχική ένταση και ενοχή για αυτές.

β) Ο κοινωνικός ρόλος του φύλου διαμορφώνεται σταδιακά. Ήδη στο 3ο έτος το παιδί γνωρίζει τις λέξεις αγόρι- κορίτσι. Η διαμόρφωση όμως του φύλου γίνεται με βάση εξωτερικά χαρακτηριστικά. Το παιδί σε αυτή την ηλικία πιστεύει ότι μπορεί να αλλάξει το φύλο αλλάζοντας τα εξωτερικά χαρακτηριστικά. Η μονιμότητα της έννοιας του φύλου αρχίζει στο 5ο-6ο έτος της ηλικίας του. Οι σχέσεις με συνομήλικους αρχίζουν από το 2ο έτος της ηλικίας του παιδιού. Οι μορφές αλληλεπίδρασης που κυριαρχούν σε κάθε ηλικία εξηγούνται με το παιδικό παιχνίδι. Στο 2ο έτος έχουμε το μοναχικό παιχνίδι, στο 3ο έτος το παράλληλο παιγνίδι και στο 4ο το συντροφικό παιχνίδι

Υπάρχουν τρεις κατηγορίες όπου μπορούμε να εντάξουμε τα παιδία όσον αφορά την κοινωνικοποίηση τους:

    το κοινωνικά τυφλό παιδί, το οποίο συμπεριφέρεται σαν να μην υπάρχει κανείς γύρω του,
    το κοινωνικά εξαρτημένο παιδί, όπου η συμπεριφορά του καθορίζεται και επηρεάζεται από την παρουσία των άλλων,
    το κοινωνικά ανεξάρτητο παιδί, όπου συναισθάνεται την παρουσία των άλλων και αντιδρά σε αυτούς, ωστόσο αισθάνεται ελεύθερο απέναντι στην ομάδα και κάνει τις δίκες του επιλογές.


Νάνη Έλενα
Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας
στη Γραμμή «Μαζί για το Παιδί» 115 25


Βιβλιογραφία
A.S. Honig et al. (1970) Patterns of information processing used by and with young children in a nursery school setting. Child Development.
C. Murchinson (1931). The social behaviour of children. Handbook of Child Psychology. Clark University. Page 374-416 
Erikson, Erik H. (1950).  Childhood and Society. New York: Norton
Ι.Ν. Παρασκευόπουλος (1981). Ψυχολογία ατομικών διαφορών. Έκδοση Γρήγορη, Αθήνα .
Piaget, J., and Inhelder, B. (1962). The Psychology of the Child. New York: Basic Books.
Trevarthen (1992). ‘Πως και γιατί επικοινωνούν τα βρέφη’ Πρόοδοι στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία των πρώτων χρόνων της ζωής. Ι. Κουγιουμουτζάκης, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.


http://www.babyzone.gr/




Αδρή Κίνηση 

    Στέκει στιγμιαία στο ένα πόδι
    Οδηγεί τρίκυκλο ποδήλατο
    Πηδά από σκαλί με τα δυο πόδια
    Εναλλάσσει πόδια σε ανέβασμα σκάλας

Λεπτοί χειρισμοί - Οπτικοκινητικός συνδυασμός

    Βελονιάζει χάνδρες
    Χτίζει πύργο 9 κύβων
    Πιάνει μπάλα με τεντωμένα χέρια και κορμό
    Αρχίζει να εμφανίζει κυρίαρχο χέρι σε χειρισμούς εργαλείων – παιχνίδι

Αυτοεξυπηρέτηση

    Τρώει μόνο του και λερώνεται λίγο
    Πλένει και σκουπίζει τα χέρια του
    Συμμετέχει στο ντύσιμο – γδύσιμο
    Ξεκουμπώνει κουμπιά & φερμουάρ
    Λύνει φιόγκο
    Ζητά να πάει στην τουαλέτα

Γνωστικές δεξιότητες

    Χτίζει γέφυρα 3 κύβων μιμούμενο
    Ταιριάζει και αναγνωρίζει τα βασικά χρώματα (μικρό-μεγάλο, βαρύ-ελαφρύ)
    Αναγνωρίζει μπρος-πίσω
    Αναγνωρίζει τα βασικά μέλη του σώματος
    Αποχωρίζεται για λίγο τη μαμά του
    Λέει το όνομά του

Γραφοκινητικές δεξιότητες

    Κρατά το μολύβι με 3 δάχτυλα (στατική σύλληψη)
    Αντιγράφει
    Μιμείται
    Ζωγραφίζει μέσα  σε κύκλο


Πηγή: Κέντρο Συμβουλευτικής &
Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης Παιδιού & Οικογένειας  (ΚΕ.ΣΥ.Ψ.Υ.Π.Ο)





http://www.educrete.gr/%28X%281%29A%28uPVhjTt2zwEkAAAAZmE2MTEzM2UtZWM5MS00ZTg3LTk1N2QtOGRjY2ZjYWZkYjBl4cMBIliZ7UpPYcpsDpZKc5nrt-01%29%29/el-GR/Arthro/Deksiothtes-Nhpiwn-apo-3-ws-6-etwn/75 






Παιχνίδια στη φύση για παιδιά από 3 ετών και άνω 


http://anaptyksi.blogspot.com/2012/04/3_10.html 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Designed By