προσφατα

Ανάπτυξη: 1-2 ετών

  Λαμβάνουμε πάντοτε υπόψη ότι οι πίνακες αναφέρονται στο μέσο όρο τυπικής ανάπτυξης και ενδέχεται να υπάρχουν μικρές αποκλίσεις.


Ο μέσος όρος των παιδιών αρχίζει να περπατάει καλά στους 15 μήνες και στους 18 δεν τον προλαβαίνεται καθώς αρχίζει να τρέχει και να ανεβαίνει σκαλιά, σκαρφαλώνει και γενικά απαιτεί μεγαλύτερη προσοχή από τους γονείς μια που είναι πλέον στην επικίνδυνη ηλικία για ατυχήματα.

Πότε θα μιλήσει; Ήδη όπως αναφέραμε μπαμπαλίζει από τους 8 μήνες ενώ σε ηλικία 1 έτους λέει πλέον μια-δυο λέξεις με νόημα όπως γιαγιά, νερό. Σε ηλικία 15 μηνών λέει 4-5 λέξεις καθαρά ενώ στους 18 μήνες το λεξιλόγιο του έχει αυξηθεί. Στα 2 χρόνια χρησιμοποιεί ρήματα και αντωνυμίες ενώ συνδυάζει λέξεις.

Πότε θα τρώει μόνο του και οι χειρισμοί γίνονται πιο ώριμοι; Από την ηλικία των 15 μηνών περιμένουμε να πίνει μόνο του από το ποτήρι με τα δύο χέρια. Μετά τους 18 μήνες μπορεί να τρώει με το κουτάλι και να μουτζουρώνει. 

http://www.paidiatriki.com/


Στην ηλικία 18-24 μηνών οι αλλαγές συνεχίζονται. Τον 18ο μήνα μπορεί να τρέχει χωρίς να πέφτει, λέει 7-10 λέξεις που μόνο εσείς μπορείτε να μεταφράσετε, χρησιμοποιεί κουτάλι και μπορεί να πιάσει με το πιρούνι του στερεά τροφή που έχουμε κόψει κομματάκια. Δείχνει κάποια μέρη του σώματος αν του το ζητήσουμε κι έχει ένα αγαπημένο παιχνίδι (του αρέσουν τα παιχνίδια με κίνηση και ήχο). Δείχνει προτίμηση σε συγκεκριμένα πρόσωπα του συγγενικού και φιλικού περιβάλλοντος και παριστάνει ότι μιλάει στο τηλέφωνο. Στα δύο του χρόνια μπορεί να πηδά σηκώνοντας στον αέρα και τα δύο πόδια, να ανοίγει βιβλία και να δείχνει μια εικόνα αν το ζητήσουμε.




Χαρακτηριστικά της αδρής κινητικότητας

Περπατάει στηριζόμενο στα έπιπλα 12 με 15 μήνες
Βαδίζει γύρω με μικρά βήματα 12 με 18 μήνες
Σέρνεται πάνω στα σκαλιά 15 μηνών
Ανεβαίνει σκαλοπάτια στηριζόμενο σε κάποιον 18 με 21 μηνών
Περπατάει μια ίσια γραμμή 18 με 2 χρόνια
Κάνει πεντάλ σε τρίκυκλο ποδήλατο 2 χρόνων
Ανεβαίνει σκαλοπάτια αβοήθητο , κάνοντας βήματα σημειωτόν , μονόπλευρα 2 χρόνων
Τρέχει , αλλά δεν μπορεί να κάνει άμεσες μεταβολές της κίνησης 2 με 3 χρόνων.

Χαρακτηριστικά της λεπτής κινητικότητας

Κτίζει πύργο με δύο κύβους 64 εβδομάδων
Βάζει μικροαντικείμενα σε κουτί 64 εβδομάδων
Μουντζουρώνει 64 εβδομάδων
Επιτυγχάνει, επιδέξια σαν λαβίδα, σύλληψη σταφίδας 18 μηνών
Χτίζει πύργο με τέσσερις κύβους μιας ίντσας 18 μηνών
Κάνει κυκλικές μουντζούρες 18 μηνών
Γυρίζει σελίδες 18 μηνών
Χτίζει πύργο με πέντε κύβους μιας ίντσας 2 ετών
Γυρίζει σελίδες μία κάθε φορά 2 ετών
Ξετυλίγει καλύμματα από ένα κουτί 2 ετών

Κοινωνικά και προσαρμοσμένα χαρακτηριστικά λεπτής κινητικότητας


Παίζει παιδικά παιχνίδια 52 εβδομάδων
Μιμείται λέξεις 52 εβδομάδων
Φλυαρεί με έκφραση 52 εβδομάδων
Εμφανίζει κρυμμένο παιχνίδι 64 εβδομάδων
Τραβάει κάλτσες προς τα πάνω 64 εβδομάδων
Φέρνει κουτάλι στο στόμα 64 εβδομάδων
Συνεργάζεται στο ντύσιμο 64 εβδομάδων
Παίζει με μπάλα 64 εβδομάδων
Μεταφέρει προσωπικά πράγματα 16 μηνών
Βουτάει κουτάλι σε πιάτο 16 μηνών
Σηκώνει μεγάλο φερμουάρ 16 μηνών
Αναγνωρίζει κοινά ρούχα 16 μηνών
Καταδεικνύει παιχνίδι πλάι – πλάι 18 μηνών
Κτητικό με τα πράγματά του 18 μηνών
Βοηθάει τρώγοντας μόνο του 18 μηνών
Ακολουθεί απλές οδηγίες 18 μηνών
Βοηθάει στο πλύσιμό του 21 μηνών
Πίνει από κούπα 21 μηνών
Βοηθάει να μετακινηθούν τα ρούχα του 21 μηνών
Κάνει προτάσεις 2 λέξεων 21 μηνών
Κάνει γνωστές τις επιθυμίες του 21 μηνών
Βγάζει παπούτσια όταν είναι λυμένα τα κορδόνια 2 ετών
Τρώει μόνο του με κουτάλι 2 ετών

Κρατάει και αγκαλιάζει κούκλα 2 ετών
Βγάζει τα ρούχα του 2 ετών

http://imm.demokritos.gr/epeaek/index_main.asp

 ΠΙΝΑΚAΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

 1 - 2 ετών
o Φαίνεται να αντιλαμβάνεται την διάθεση των άλλων
o Εκδηλώνει τρυφερότητα
o Αντιδρά έντονα στον αποχωρισμό
o Δείχνει ζωηρό ενδιαφέρον και εξερευνητική διάθεση για πράγματα, πρόσωπα, γεγονότα
o Χαιρετά τους άλλους όταν το παροτρύνουν ή αυθόρμητα
o Εκφράζει ντροπή
o Αρχίζει να αποκτά αυτονομία
o Λέει «ευχαριστώ»
o Παίζει με άλλα παιδάκια
o Δε θέλει να μοιράζεται τα πράγματά του
o Έχει εκρήξεις θυμού


ΠΙΝΑΚΑΣ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

1 - 2 ετών
o Παραλείπει κάποια αρχικά σύμφωνα και σχεδόν όλα τα τελικά
o Χρησιμοποιεί δύο λέξεις μαζί
o Ρωτάει με μία ή δύο λέξεις
o Καταλαβαίνει απλές και πιο σύνθετες οδηγίες
o Δείχνει μέρη του σώματος καθώς και εικόνες διάφορων αντικειμένων όταν του ζητηθεί
o Ακούει ευχάριστα παραμύθια και τραγούδια
o Συνδυάζει χειρονομίες και λόγο
o Λέει το όνομά του
o Το λεξιλόγιό του περιλαμβάνει 50 έως 100 ή και περισσότερες λέξεις

ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ (ΑΔΡΗ ΚΑΙ ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΣΗ)

 1-1,5 έτους
o Περπατάει χωρίς υποστήριξη
o Ανεβαίνει σκαλιά μπουσουλώντας
o Κρατάει μια μικρή μπάλα και την πετάει
o Βάζει το καπάκι στο μπουκάλι
o Γυρνάει σελίδες από βιβλίο
o Κάνει γραμμές με το μολύβι
o Σκύβει για να πιάσει κάτι όταν πέσει
o Αρχίζει να προτιμά το ένα του χέρι (δεξί/αριστερό)
o Τρέχει αλλά πέφτει

1,5-2 ετών
o Κάνει πηδηματάκια
o Σκαρφαλώνει στην καρέκλα
o Κάθεται μόνο του στο τραπέζι
o Τρέχει χωρίς να πέφτει
o Κλοτσάει την μπάλα
o Ανεβαίνει σκαλιά χωρίς υποστήριξη
o Κάνει μουτζούρες
o Ανοίγει την πόρτα
o Περνάει χάντρες σε κλωστή
o Βάζει το κλειδί στη κλειδαριά


ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ ΖΩΗΣ (ΔΚΖ)

1 - 1,5 έτους
o Αρχίζει να χρησιμοποιεί καλύτερα το κουτάλι
o Μιμείται καθημερινές λειτουργίες
o Βγάζει τις κάλτσες και τα παπούτσια του
o Γίνονται οι πρώτες προσπάθειες ελέγχου των σφικτήρων με τη χρήση γιο-γιο

1,5 - 2 ετών
o Αρχίζει να μαζεύει τα παιχνίδια του
o Τρώει φαγητά που μπορούν να μασηθούν
o Βοηθά αρκετά στο ντύσιμο-γδύσιμο
o Ελέγχει την κύστη του κατά τη διάρκεια της μέρας
o Ενθουσιάζεται όταν χρησιμοποιεί γιο-γιο

http://www.anima-therapy.com/


Δεξιότητες ανάγνωσης ενός παιδιού ανα ηλικία

1 Ετους

Ø Το παιδί κοιτάει τις εικόνες ενός βιβλίου, όταν κατονομάζονται από έναν ενήλικα και ίσως τις δείχνει ή παράγει ήχους.
Ø Ανταποκρίνεται σε τραγούδια και μελωδίες παράγοντας ήχους ή μουρμουρίζοντας μόνο του.

1-2 Ετών

Ø Γυρνάει τις σελίδες στο βιβλίο περισσότερες από μια φορές.
Ø Χτυπά ελαφρά με το δάκτυλο του ή δείχνει μερικές εικόνες από ένα βιβλίο, ειδικά όταν κατονομάζονται από έναν ενήλικα.
Ø Δείχνει ενδιαφέρον σε απλές και σύντομες ιστορίες.
Ø Αρχίζει να κατονομάζει έγχρωμες εικόνες.

http://anaptixipaidiou.blogspot.com/

Ορόσημα στην Ηλικία του 1 έτους

12 μηνών

Ανάπτυξη
    Το μέσο κορίτσι ζυγίζει 9.5 κιλά, ενώ το μέσο αγόρι ζυγίζει 10.2 κιλά. 
    Το μέσο κορίτσι έχει ύψος 74 εκατοστά, ενώ το μέσο αγόρι έχει ύψος 76 εκατοστά.

Όραση
    Αναγνωρίζει οικεία πρόσωπα σε απόσταση 6 μέτρων. 
    Συχνά παρατηρεί από κοντά αντικείμενα και άτομα. 

Δόντια
    Το παιδί έχει πιθανότατα 8 δόντια. Μπορεί να έχουν αρχίσει να ανατέλλουν οι πρώτοι γομφίοι.

Ύπνος
    Κοιμάται 13.75 ώρες την ημέρα. Κατά μέσον όρο, 11.5 ώρες το βράδυ και 2.25 ώρες κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Ικανότητες Χειρισμού της Τροφής
    Κρατάει το κουτάλι αλλά χρειάζεται βοήθεια για να το χρησιμοποιήσει. 
    Μπορεί να χρησιμοποιήσει τον αντίχειρα και το δείκτη για να σηκώσει μικρά κομμάτια τροφής. 
 Αρχίζει να πίνει από ποτήρι.

Ικανότητες Κίνησης
    Κάθεται μόνο του και κάθεται καλά για αρκετή ώρα. 
    Τραβιέται για να σταθεί όρθιο. 
    Μπορεί να σταθεί μόνο του χωρίς να στηρίζεται κάπου.
    Μπορεί να μπουσουλάει ή να έρπει στα χέρια και τα γόνατα. 
    Περπατάει στηριζόμενο σε έπιπλα. Ενδεχομένως, να περπατάει μόνο του.

Δεξιότητες Χεριών και Δακτύλων

    Χρησιμοποιεί το δάκτυλο για να δείξει αντικείμενα.
    Σηκώνει αντικείμενα χρησιμοποιώντας τον αντίχειρα και τον δείκτη.
    Κτυπάει δύο αντικείμενα μαζί.
    Μπορεί να βάλει τουβλάκια μέσα και να τα βγάλει από ένα μικρό κουτί.
    Ρίχνει αντικείμενα εσκεμμένα.

Επικοινωνία
    Μιλάει πολύ μωρουδίστικα, με διακυμάνσεις στον τόνο και την ένταση της φωνής.
    Αναγνωρίζει ονόματα και γυρνάει προς την πλευρά του ατόμου που του μιλάει. 
    Προσπαθεί να μιμηθεί λέξεις. 
    Ανταποκρίνεται σε απλές εντολές, όπως "έλα στη μανούλα".
    Ίσως να λέει "μαμά" και "μπαμπά".

 Πνευματικές Ικανότητες
        Βρίσκει εύκολα κρυμμένα αντικείμενα.
        Μπορεί να δείξει 2 ή 3 σημεία του σώματος όταν ακούει τα ονόματά τους.
       Εξετάζει λεπτομερώς αντικείμενα, κουνώντας τα, πετώντας τα ή κτυπώντας τα.
    
    Κοινωνικές και Συναισθηματικές Ικανότητες
        Είναι τρυφερό με τα άτομα που του είναι οικεία.
        Μπορεί να ντρέπεται ή να εκνευρίζεται μπροστά σε αγνώστους.
        Δείχνει προτιμήσεις για συγκεκριμένα άτομα ή παιχνίδια.
        Βγάζει ήχους ή επαναλαμβάνει κινήσεις για να προσελκύσει την προσοχή.
    
    18 μηνών
    
    Ανάπτυξη
        Το μέσο κορίτσι ζυγίζει 10.7 κιλά, ενώ το μέσο αγόρι ζυγίζει 11.1 κιλά.
        Το μέσο κορίτσι έχει ύψος 80 εκατοστά, ενώ το μέσο αγόρι έχει ύψος 80.5 εκατοστά.
    
    Όραση
        Μπορεί να προσηλώσει το βλέμμα του σε μια κυλιόμενη μπάλα που βρίσκεται 3 μέτρα μακριά.
        Μπορεί να δει αντικείμενα σε απόσταση.

     Δόντια
        Οι πρώτοι γομφίοι έχουν βγει. Έχει πιθανότατα 16 δόντια.
    
    Ύπνος
        Κοιμάται 13.5 ώρες την ημέρα. Κατά μέσον όρο, 11.5 ώρες το βράδυ και 2 ώρες κατά τη διάρκεια της ημέρας.
    
    Ικανότητες Χειρισμού της Τροφής
        Σηκώνει και κρατάει το ποτήρι με τα 2 χέρια.
        Πίνει από ποτήρι χωρίς να χύνει το περιεχόμενο.
        Μπορεί να χρησιμοποιήσει κουτάλι ή πιρούνι (όταν θέλει το παιδί).
    
    Ικανότητες Κίνησης
        Περπατάει με τα πόδια λίγο ανοικτά και ίσως να μπορεί να τρέξει.
        Μπορεί να σπρώξει ή να τραβήξει μεγάλα αντικείμενα.
        Μεταφέρει παιχνίδια ή άλλα αντικείμενα ενώ περπατάει.
        Ανεβαίνει στα έπιπλα, στρέφει το σώμα του και κάθεται.
        Κατεβαίνει τα σκαλιά έρποντας προς τα πίσω.
    
    Δεξιότητες Χεριών και Δακτύλων
        Μουντζουρώνει χαρτιά με ένα μολύβι.
        Μπορεί να φτιάξει έναν πύργο με 3 τουβλάκια.
        Σηκώνει πολύ μικρά αντικείμενα.
        Βγάζει παπούτσια, κάλτσες και καπέλο.
        Είναι πιο πιθανό να εξερευνά τα αντικείμενα με τα χέρια και όχι με το στόμα. 
    
    Επικοινωνία
        Λέει 6-20 αναγνωρίσιμες λέξεις.
        Λέει το όνομά του.
        Χρησιμοποιεί μερικά ενεργητικά ρήματα (όπως πάω ή πηδάω).
        Χρησιμοποιεί μερικές λέξεις που δηλώνουν κατεύθυνση (όπως επάνω, κάτω, μέσα, έξω). 
        Μπορεί να επαναλάβει ή να συμμετάσχει όταν λέμε λέξεις ή τραγουδάκια απευθείας στο παιδί.  
        "Μιλάει" μόνο του. 
    
    Πνευματικές Ικανότητες
        Μιμείται οικείες ενέργειες όπως ότι διαβάζει ένα βιβλίο ή ότι απαντάει στο τηλέφωνο.
        Λέει το όνομά του.
        Θυμάται που βρίσκονται κάποια κρυμμένα αντικείμενα, ακόμα και μετά από αρκετή ώρα. 
    
    Κοινωνικές και Συναισθηματικές Ικανότητες
        Διασκεδάζει μόνο του, αλλά συνήθως προτιμάει να βρίσκεται κοντά σε έναν ενήλικα.
        Μπορεί να είναι επιρρεπές σε επεισόδια άγχους λόγω αποχωρισμού.
        Εναλλάσσεται μεταξύ της επιθυμίας για ανεξαρτησία και για εξάρτηση.
        Λέει συχνά "όχι" και μπορεί να έχει εκρήξεις θυμού όταν τα πράγματα δε γίνονται με το δικό του τρόπο.

http://www.pfizernutrition.gr/tabid/272/Default.aspx


Μωρό 15 μηνών
Οι πληροφορίες - γνώσεις που ακολουθούν δεν υποκαθιστούν με κανένα τρόπο τις τακτικές επισκέψεις στον Παιδίατρο ο οποίος παρακολουθεί τη φυσιολογική ανάπτυξη ενός παιδιού (Νεογέννητο, βρέφος, μωρό, παιδί, έφηβος). Κάθε παιδί είναι ένα ξεχωριστό άτομο. Δε μοιάζει με κανένα άλλο. Η ανάπτυξη του παιδιού δεν μπαίνει σε αυστηρά χρονικά όρια. Μπορεί ένα παιδί να υστερεί λίγο στην ανάπτυξη του λόγου αλλά να είναι πιο μπροστά όσον αφορά την κινητικότητα ή το αντίθετο. Αν όμως απασχολεί τους γονείς οτιδήποτε σχετικά με τη φυσιολογική ανάπτυξη ενός παιδιού, πρέπει αμέσως να συμβουλευτούν τον παιδίατρο.

Κινητικότητα - Μωρό 15 μηνών
1. Το μωρό περπατά χωρίς βοήθεια.
2. Ανεβαίνει σκαλιά έρποντας.
3. Τοποθετεί τον ένα κύβο πάνω στον άλλο.

Κοινωνικότητα, Αντίληψη - Μωρό 15 μηνών
1. Ζητά αντικείμενα δείχνοντας τα με το δάκτυλο.
2. Δείχνει μέρη σώματος όταν του ζητηθεί.
3. Αντιλαμβάνεται απλές οδηγίες, όπως φέρε μου την μπάλα.
4. Αναγνωρίζει τον εαυτό του στο καθρέφτη.

Ακοή, Ομιλία - Μωρό 15 μηνών
1. Το μωρό λέει 4-6 λέξεις καθαρά και πολλές άλλες που μόνο αυτό καταλαβαίνει.

Χρήσιμες συμβουλές προς γονείς - Μωρό 15 μηνών
• Γονείς, να μιλάτε συνεχώς στο παιδί. Να του εξηγείτε για ότι βλέπει και ότι κάνει.
• Να διαβάζετε στο παιδί βιβλία με εικόνες. Με το τρόπο αυτό εμπλουτίζετε το λεξιλόγιο του.
• Είναι δύσκολο να εξηγήσετε κανόνες σε ένα δεκαπεντάμηνο παιδί. Για αυτό όταν κάτι πρέπει να γίνει προσπαθήστε να γίνει με ένα ευχάριστο τρόπο.
• Τα καλύτερα παιχνίδια για αυτή την ηλικία είναι κούκλες, ζώα, βιβλία και μικρά παιχνίδια που να μπορεί να τα σπρώχνει ή να τα τραβά.
• Ελαττώστε το χρόνο παρακολούθησης τηλεόρασης στο ελάχιστο. Μην χρησιμοποιείτε την τηλεόραση σαν νταντά.

http://www.paidiatros.com/

Μωρό 18 μηνών
Οι πληροφορίες - γνώσεις που ακολουθούν δεν υποκαθιστούν με κανένα τρόπο τις τακτικές επισκέψεις στον Παιδίατρο ο οποίος παρακολουθεί τη φυσιολογική ανάπτυξη ενός παιδιού (Νεογέννητο, βρέφος, μωρό, παιδί, έφηβος). Κάθε παιδί είναι ένα ξεχωριστό άτομο. Δε μοιάζει με κανένα άλλο. Η ανάπτυξη ενός παιδιού δεν μπαίνει σε αυστηρά χρονικά όρια. Μπορεί ένα παιδί να υστερεί λίγο στην ανάπτυξη του λόγου αλλά να είναι πιο μπροστά όσον αφορά την κινητικότητα ή το αντίθετο. Αν όμως απασχολεί τους γονείς οτιδήποτε σχετικά με τη φυσιολογική ανάπτυξη ενός παιδιού, πρέπει αμέσως να συμβουλευτούν τον παιδίατρο.

Κινητικότητα - Μωρό 18 μηνών
1. Το μωρό περπατά γρήγορα.
2. Κλοτσά μπάλα.
3. Ανεβαίνει σκαλιά κρατώντας στα κάγκελα.
4. Σκαρφαλώνει σε χαμηλό καρεκλάκι.
5. Χτίζει πύργους με 3 κύβους.
6. Μουντζουρώνει χαρτί.
7. Τρώει με κουτάλι.

Κοινωνικότητα, Αντίληψη - Μωρό 18 μηνών
1. Όταν ζητήσετε από το παιδί, δείχνει τα μάτια, την μύτη, το στόμα.
2. Εκτελεί διπλές εντολές όπως, "πάρε την μπάλα και δώσε την στον αδελφό σου". Μεταφέρει γνωστά αντικείμενα από άλλο δωμάτιο όταν του ζητηθεί.
3. Μπορεί για λίγη ώρα να παρακολουθήσει εικόνες σε βιβλίο.
4. Μιμείται δουλειές που αφορούν το σπίτι.

Ακοή, Ομιλία - Μωρό 18 μηνών
1. Το λεξιλόγιο ενός μωρού 18 μηνών αποτελείται από 5-15 λέξεις.
2. Μπορεί να συνδυάσει δυο λέξεις, όπως "θέλω νερό", "πάμε βόλτα".
3. Μιμείται λέξεις, ήχους με ακρίβεια.
4. Χρησιμοποιεί λέξεις για να μας πληροφορήσει τις ανάγκες που έχει.

Χρήσιμες συμβουλές προς γονείς - Μωρό 18 μηνών
• Γονείς, να είστε σταθεροί σε αυτό που λέτε ή ζητάτε από το παιδί. Πολλές φορές είναι αδύνατο να καταλάβει πολύπλοκες εξηγήσεις για αυτό ίσως χρειαστεί να κάνει κάτι χωρίς να του το εξηγήσετε πλήρως.
• Δώστε του το δικαίωμα της επιλογής, αλλά όχι της ανοικτής επιλογής. Δηλαδή, θέλεις αυτό ή το άλλο. Δεν χρειάζεται πάντα να ρωτάτε "Τι θέλεις μωρό μου".
• Δώστε κάποιες εναλλακτικές λύσεις στο μωρό για κάτι που θέλει να κάνει αλλά εσείς το απαγορεύετε.
• Προσπαθήστε να είστε το πρότυπο για το μωρό. Παράδειγμα: Φοράτε πάντα τη ζώνη στο αυτοκίνητο. Με αυτό το τρόπο μπορείτε να επιβάλετε στο μωρό να τη φορά.
• Μην πιέζετε το παιδί να βγάλει τα πανιά. Δεν θα κερδίσετε τίποτα. Μόνο προβλήματα μπορείτε να δημιουργήσετε. Αν ανοίξετε τέτοια μάχη με το παιδί να είστε σίγουροι ότι θα χάσετε

http://www.paidiatros.com/


13ος - 15ος μήνας

Αδρή κινητικότητα


• Στέκεται μόνο του.
• Επιχειρεί τα πρώτα του βήματα.
• Πετά αντικείμενα.

Λεπτή κινητικότητα

• Τρώει με τα δάχτυλα.
• Κρατά μόνο του ένα ποτήρι.
• Ξεφυλλίζει βιβλία.

Αντίληψη - Συμπεριφορά - Επικοινωνία

• Καταλαβαίνει τις έννοιες «πάνω» και «κάτω».
• Περιεργάζεται τις εικόνες.
• Δίνει ένα φιλί, όταν του το ζητήσουν.
• Μιμείται εκφράσεις ενός ενήλικα.
• Προσπαθεί να επαναλάβει τις λέξεις που ακούει.
• Ονομάζει ή δείχνει οικεία αντικείμενα.

http://www.healthview.gr/



16ος - 18ος μήνας

Αδρή κινητικότητα


• Από όρθιο κάθεται και ξανασηκώνεται χωρίς στήριξη.
• Ανεβαίνει σκαλοπάτια μπουσουλώντας.
• Τραβά ή σέρνει οτιδήποτε είναι δεμένο στην άκρη ενός σπάγγου.
• Περπατάει ελεύθερα.
• Μπορεί να ανέβει στο καρεκλάκι του μόνο του.

Λεπτή κινητικότητα

• Τρώει μόνο του με κουταλάκι τεμαχισμένες τροφές.
• Τραβάει γραμμές πάνω σε χαρτί.
• Προσπαθεί να πλυθεί με το σφουγγάρι.
• Μουτζουρώνει ένα χαρτί χρησιμοποιώντας το χέρι που προτιμάει.
• Χτίζει ένα πύργο με δύο - τρεις κύβους.

Αντίληψη - Συμπεριφορά - Επικοινωνία

• Μιμείται άλλα παιδιά.
• Μένει λίγη ώρα με γνωστά πρόσωπα.
• Λέει 3 - 4 κατανοητές λέξεις, αλλά καταλαβαίνει πολύ περισσότερες.
• Βλέπει με ενδιαφέρον ένα βιβλίο με εικόνες, γυρίζοντας πολλές σελίδες μαζί.
• Κρατάει ένα κουτάλι προσπαθώντας να φέρει φαγητό στο στόμα του.
• Σχηματίζει φράσεις με 1 - 2 λέξεις.


http://www.healthview.gr/



22ος - 24ος μήνας

Αδρή κινητικότητα


• Κάνει μεγαλύτερα βήματα.
• Ανεβαίνει σκαλοπάτια σκαλί-σκαλί χωρίς στήριξη.
• Κάνει τούμπες στο πάτωμα.
• Πηδά από ένα χαμηλό σκαμνάκι.
• Κλωτσά και κυνηγά μια μπάλα.
• Ενδιαφέρεται για οχήματα με 4 τροχούς.

Λεπτή κινητικότητα

• Παίζει με το νερό και την άμμο.
• Ξεφυλλίζει βιβλίο με πιο λεπτά φύλλα.
• Βγάζει μόνο του τα εσώρουχα του.
• Λερώνεται ελάχιστα όταν τρώει μόνο του.
• Παίζει με πλαστελίνη και πηλό.

Αντίληψη - Συμπεριφορά - Επικοινωνία

• Ζωγραφίζει μια οριζόντια γραμμή μετά από υπόδειξη.
• Προσπαθεί να διηγηθεί τις εμπειρίες του.
• Προφέρει περίπου 20 διαφορετικές λέξεις.
• Παίζει με κούκλες.
• Βάζει σε σειρά 4 κύβους.
• Δείχνει 5 μέλη του σώματός του.
• Προσπαθεί να τραβήξει το ενδιαφέρον των παρόντων σε κάτι που το ενδιαφέρει.

http://www.healthview.gr/



 Γνωστική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού από 0-6 ετών

Η ατομική ανάπτυξη και εξέλιξη του παιδιού μπορεί να εξεταστεί από τις εξής πλευρές: τη σωματική, τη νοητική, την κοινωνική και τη συναισθηματική. Έχει παρατηρηθεί ότι το βρέφος εκφράζει συναισθήματα και κίνητρα, ανταποκρινόμενο με ταχύτητα και ευαισθησία στη μητέρα, η οποία με την σειρά της καθρεφτίζει αυτά που εκφράζει το βρέφος (Trevarthen, 1992). Η συναισθηματική συναλλαγή μεταξύ του βρέφους και των δυο γονιών είναι το κλειδί για την μελλοντική ψυχική υγεία και γνωστική του ανάπτυξη με την προϋπόθεση ότι η ανταπόκριση των γονιών στις ανάγκες του είναι ευαίσθητη και καλά συντονισμένη.

Η γνωστική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού χωρίζεται σε δυο φάσεις :

    0- 2 ετών η βρεφική ηλικία  και
    3-6 ετών η προσχολική ηλικία

Γνωστική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού από 0-2 ετών

Γνωστική ανάπτυξη : σύμφωνα με τον  Jean Piaget συμπίπτει με την αισθησιοκινητική περίοδο. Αυτή η περίοδος ανάπτυξης της νόησης που αρχίζει από τη γέννησή του έως το 2ο έτος χωρίζεται σε 6 περιόδους:

Στάδιο 5ο (12ος έως 18ος μήνας):

Το βρέφος τροποποιεί γνωστές ενέργειες για να λύνει τα προβλήματά του και να επιτυγχάνει το ίδιο αποτέλεσμα. Αντιλαμβάνεται τη μονιμότητα των εξωτερικών αντικειμένων.

Στάδιο 6ο (19ος έως 24ος μήνας):

Έχουμε τη συμβολική σκέψη, όπου το βρέφος επινοεί λύσεις στηριζόμενο σε αποκτηθείσες συνήθειες και σε διαθέσιμα μέσα.

Το περιβάλλον και ο ρόλος του στην ανάπτυξή του βρέφους

Το περιβάλλον όπου μεγαλώνει το βρέφος διαδραματίζει σημαντικό ρόλο για τη νοητική και γλωσσική του ικανότητα:

    εξασφαλίζει την ποσότητα όπως και την ποικιλία των ερεθισμάτων που δέχεται το βρέφος,
    έπειτα η ποικιλία και η πολυπλοκότητα των ερεθισμάτων που δέχεται το βρέφος είναι αυτό που καθορίζει το επίπεδο της μαθησιακής ωριμότητας του παιδιού,
    δίνει τη δυνατότητα στο βρέφος να επενεργεί στα πράγματα και να τα χειρίζεται ελεύθερα,
    οι ενέργειες του παιδιού βρίσκουν ανταπόκριση στη συναναστροφή του με το περιβάλλον.


 Αλληλεπίδραση του βρέφους με τα πρόσωπα του περιβάλλοντος

Πρωταρχική σημασία για την ανάπτυξη του παιδιού έχει εξίσου το είδος της αλληλεπίδρασής του με τα πρόσωπα του περιβάλλοντος. Σημαντικό ρόλο λοιπόν στην ανάπτυξη του παίζει όχι μόνο η παρουσία του γονέα αλλά και η στάση του απέναντι στις πρώτες προσπάθειές του για εξερεύνηση του περιβάλλοντος, οι ευκαιρίες που του παρέχονται για επιτεύγματα όσο και η ικανοποίηση που του δείχνουν στις ικανότητές του.

Όσο για τη γλωσσική του ικανότητα, είναι σημαντικό οι γονείς να γνωρίζουν ότι επηρεάζουν θετικά το παιδί τους με πολλούς τρόπους: η ομιλία, η ανάγνωση- αφήγηση ιστοριών, περιγραφή προσωπικών βιωμάτων, προφορικές εξηγήσεις και ερμηνείες που δίνονται σε ερωτήσεις του παιδιού.

Πορεία διαφοροποίησης των συναισθηματικών αντιδράσεων

Στον 18ο μήνα η προσκόλληση αλλάζει ανάλογα με τα πρόσωπα τα οποία έχει μπροστά του, γονείς, ενήλικοι, παιδιά και στα αρνητικά συναισθήματα προστίθεται η ζήλια. Στο τελείωμα της βρεφικής ηλικίας το παιδί παρουσιάζει μια πλούσια γκάμα συναισθηματικών αντιδράσεων.

Ο Erikson υποστηρίζει ότι το παιδί στα δυο πρώτα χρόνια της βρεφικής ηλικίας του συσσωρεύει εμπειρίες και προσωπικά βιώματα και έτσι διαμορφώνεται μια σαφή στάση απέναντι στον κόσμο που το περιβάλλει. Ανάλογα με το είδος της καθημερινής φροντίδας που δέχεται το βρέφος ανάλογα με την ανταπόκριση των προσώπων γύρω του στις δίκες του αντιδράσεις, διαμορφώνεται το αίσθημα της βασικής εμπιστοσύνης ή αντίθετα μια αρνητική εντύπωση δυσπιστίας και ανασφάλειας.






Νάνη Έλενα
Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας
στη Γραμμή «Μαζί για το Παιδί» 115 25


Βιβλιογραφία
A.S. Honig et al. (1970) Patterns of information processing used by and with young children in a nursery school setting. Child Development.
C. Murchinson (1931). The social behaviour of children. Handbook of Child Psychology. Clark University. Page 374-416 
Erikson, Erik H. (1950).  Childhood and Society. New York: Norton
Ι.Ν. Παρασκευόπουλος (1981). Ψυχολογία ατομικών διαφορών. Έκδοση Γρήγορη, Αθήνα .
Piaget, J., and Inhelder, B. (1962). The Psychology of the Child. New York: Basic Books.
Trevarthen (1992). ‘Πως και γιατί επικοινωνούν τα βρέφη’ Πρόοδοι στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία των πρώτων χρόνων της ζωής. Ι. Κουγιουμουτζάκης, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.

http://www.babyzone.gr/

 
Προγραμμα λεπτής κινητικότητας 15 - 20 μηνών 

http://anaptyksi.blogspot.com/2011/10/blog-post_26.html

Πρόγραμμα λεπτής κινητικότητας 21 - 29 μηνών

http://anaptyksi.blogspot.com/2011/11/21-29.html

Παιχνίδια για νήπια 1-2 ετών

http://anaptyksi.blogspot.com/2012/04/1-2.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Designed By