προσφατα

Περί λόγου....

 Δραστηριότητες για την ανάπτυξη της ομιλίας και του λόγου κατά την βρεφική ηλικία

Η ομιλία και ο λόγος αρχίζουν με το πρώτο κλάμα του μωρού σας. Το κλάμα αποτελεί μέσο έκφρασης διάφορων συναισθηματικών καταστάσεων, όπως πείνα, πόνο, κούραση ή φόβο. Είναι σημαντικό να δείξετε στο μωρό σας ότι προσπαθείτε να καταλάβετε τις ανάγκες και τα αισθήματά του. Μπορεί να μην καταλαβαίνει τις λέξεις που χρησιμοποιείτε, αλλά θα αντιδράσει στον ήχο και στον τόνο της φωνής σας.Σε αυτήν την ηλικία μπορείτε να περνάτε χρόνο με τα μωρά κοιτάζοντάς τα, χαμογελώντας, αγκαλιάζοντάς τα και μιλώντας μαζί τους.
Μπορείτε να μιλάτε στο μωρό σας ή να του τραγουδάτε με ευχάριστη φωνή. Συνδυάστε την δραστηριότητα που ακολουθείτε με αυτό που λέτε π.χ. λέμε στο παιδί: «Βγάζουμε την πάνα και μπαίνουμε στο μπάνιο», καθώς του βγάζετε την πάνα και πηγαίνετε για μπάνιο.
Σε αυτό το στάδιο η μίμηση είναι σημαντική για την έναρξη της ομιλίας. Το παιδί αρχίζει να μιμείται ήχους και κινήσεις (αδρές κινήσεις και κινήσεις των αρθρωτήρων, δηλαδή της γλώσσας και των χειλιών). Κατά συνέπεια πείτε διάφορους ήχους ή συλλαβές (π.χ. «μπα» ) και προτρέψτε το παιδί σας να σας μιμηθεί. Είναι σημαντικό το παιδί να είναι ξαπλωμένο ή να κάθεται, ώστε να έχει καλή βλεμματική επαφή με το πρόσωπό σας και τις κινήσεις του προσώπου σας για όσο μιλάτε
Δώστε του την ευκαιρία να ακούει διαφορετικούς ήχους ( μουσική, ανθρώπινες φωνές, συσκευές του νοικοκυριού κτλ. ). Ταυτόχρονα έχετε τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσετε οπτικοακουστικά ερεθίσματα (κουδουνίστρες, παιχνίδια που βγάζουν ήχους), τα οποία μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να συνδυάζουν ήχους και εικόνες.
Παίξτε παιχνίδια ομιλίας , όπως παιδικά και απλά ρυθμικά τραγούδια, καθώς και διαφημιστικά τραγούδια. Συνδυάστε αυτά τα τραγούδια με κινήσεις, όπως χορός, χειροκρότημα, χοροπηδητό κτλ.
Ενθαρρύνετε και επιβραβεύστε κάθε προσπάθεια του παιδιού σας για ομιλία.
Μετά την ηλικία των 6 πρώτων μηνών μπορείτε να ακολουθήσετε κάποιες άλλες δραστηριότητες.
Περιγράψτε γεγονότα ρουτίνας σε μικρές απλές φράσεις (π.χ. « Ο μπαμπάς είναι στο αυτοκίνητο», «ώρα για φαγητό», «πλύνε το αρκουδάκι σου»).
Καθώς τα παιδιά παίζουν με παιχνίδια ποικίλων υφών, μεγεθών και χρωμάτων να μιλάτε γι’ αυτά και να δείχνετε πως χρησιμοποιούνται.

Όταν συναντάτε αληθινά ζώα ή παιχνίδια κάντε ανάλογους θορύβους για κάθε ζώο (μίμηση φωνών τους). Απλοποιήστε τους ήχους με αυτό τον τρόπο που θα τους δώσετε τη δυνατότητα να σας αντιγράψουν με περισσότερη ευκολία. Μπορεί να μην τα πουν ακριβώς με τον ίδιο τρόπο, αλλά θα πουν κάτι παρεμφερές με αυτό που ειπώθηκε (π.χ. γονιός: «λύκος», παιδί : «λυ» ).

Παρακάτω αναφέρουμε ορισμένα οπτικά, ακουστικά, οπτικά και γενικότερα ερεθίσματα, τα οποία βοηθούν στην καλλιέργεια των αισθήσεων και την γενικότερη ανάπτυξη του παιδιού.

ΟΠΤΙΚΑ ΕΡΕΘΙΣΜΑΤΑ

    Βάλτε μέσα στο μπάνιο παιχνίδια που επιπλέουν
    Δείξτε του το πρόσωπό του στον καθρέφτη
    Βοηθήστε το να κρατάει το παιχνίδι πότε με το ένα χέρι πότε με το άλλο
    Δώστε του ένα κύβο στο κάθε χέρι και μετά ένα δεύτερο
    Βάλτε ένα μικρό κύβο στο τραπέζι του. Δείτε αν θα απλώσει το χέρι του να το πάρει
    Βάλτε πάνω στο τραπέζι του ένα κύπελλο αναποδογυρισμένο
    Δείξτε του πώς να αναποδογυρίζει ένα μπουκάλι για να πέφτουν τα καλαμπόκια ή ο,τι άλλο έχει μέσα

ΑΚΟΥΣΤΙΚΑ ΕΡΕΘΙΣΜΑΤΑ

    Τσαλακώστε χαρτιά
    Δώστε του ένα πλαστικό παιχνίδι που βγάζει ήχο
    Ανάψτε του το ραδιόφωνο ή την τηλεόραση
    Χτυπήστε ένα κουδούνι πίσω του και δεξιά του και μετά πίσω και αριστερά του. Δείτε αν θα γυρίσει το κεφάλι του στον ήχο
    Τραβήξτε την προσοχή του σε ήχους όπως : τρεχούμενο νερό, βήματα
    Πείτε «μπουμ-μπουμ» όταν αστράφτει και βροντάει
    Δώστε του κύβους που έχουν μέσα κουδουνάκια

ΕΡΕΘΙΣΜΑΤΑ ΑΦΗΣ

    Βάλτε το καθιστό στο πάρκο του
    Αφήστε το να παίζει με κύβους που έχουν τρύπες για δάχτυλα
    Αφήστε το να παίξει στο μπάνιο
    Δώστε του να πιάσει διαφορετικά υφάσματα
    Βοηθήστε το να κυλάει στο πάτωμα από μπρούμυτα ανάσκελα
    Αφήστε το να πιάσει πέτρες, το πεζοδρόμιο

ΓΕΝΙΚΑ ΕΡΕΘΙΣΜΑΤΑ

    Βάλτε το κρεβάτι του κοντά στο παράθυρο
    Χοροπηδήστε το στα γόνατά σας και ταυτόχρονα τραγουδήστε του
    Βγάλτε το στο ύπαιθρο
     Αφήστε το να σας ακολουθεί όταν συγυρίζεται το σπίτι
    Πάρτε το σε φιλικές επισκέψεις
    Σφυρίξτε και παίξτε παλαμάκι

ΕΡΕΘΙΣΜΑΤΑ ΜΙΜΗΣΗΣ

    Μιμηθείτε το καθώς χτυπάει το καρεκλάκι ή το τραπέζι του και ζητήστε το να σας μιμηθεί
    Πείτε αντίο κουνώντας το χέρι
    Παίξτε παλαμάκια και ζητείστε να σας μιμηθεί
    Κουτουλήστε ελαφρά το κεφάλι σας με το δικό λέγοντας «μπουμ»
    Δώστε του ένα ηχηρό φιλί

Πετρίδης Ελευθέριος                                                 
Λογοθεραπευτής

http://www.ergologo.gr/

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ      

     Ο εκφραστικός λόγος (εκφραστική γλώσσα) είναι οι ομιλούμενες λέξεις πού χρησιμοποιεί το παιδί, για να εκφράσει ιδέες , επιθυμίες και συναισθήματα και να κάνει ερωτήσεις .

12-18 μηνών 
 1.     σταθερά χρησιμοποιεί την πρώτη αυθόρμητη λέξη γύρω στην ηλικία των 10-12 μηνών
2.      χρησιμοποιεί τον ήχο που βγάζει ένα αντικείμενο, για να αναφερθεί σ’ αυτό
3.    σταθερά χρησιμοποιεί επτά ή περισσότερες αληθινές(υπαρκτές)λέξεις
4.    πιο συχνή χρήση των συμφώνων «T,ΝΤ,ΜΠ,Ν,Χ»
5.    ονομάζει οικεία αντικείμενα


19-21 μηνών
1.      μιμείται μερικές προτάσεις με δύο ή τρεις λέξεις
2.      χρησιμοποιεί δύο στερεότυπες φράσεις π.χ. «πάει»(κάποιος έφυγε ή κάτι τελείωσε)
3.      διαθέτει λεξιλόγιο δέκα έως είκοσι λέξεων

22-24 μηνών
1.      ξεκινά να συνδυάζει 2 λέξεις μέσα σε απλές προτάσεις  π.χ. «άλλο νερό», «μαμά γάλα»
2.      χρησιμοποιεί το «παρακαλώ» ή το «ευχαριστώ»
3.      απαντά στην ερώτηση «πώς σε λένε;» λέγοντας σωστά το μικρό του όνομα

25-30 μηνών
1.      συνήθως χρησιμοποιεί προτάσεις με δύο ή τρεις λέξεις
2.      αναφέρεται στον εαυτό του με τη χρήση της αντωνυμίας «εγώ»
3.      χρησιμοποιεί πολυσύλλαβες λέξεις, αλλά συχνά παραλείπει μια συλλαβή ή μπερδεύει τις συλλαβές π.χ. «λέφαντας» ή «λεέφαντας»  
4.      ρωτάει τις ερωτήσεις «Που είναι το____;», «Τι είναι εκείνο»
5.      ονομάζει σωστά τουλάχιστον ένα χρώμα

31-36 μηνών
1.      λέει το φύλο του όταν ρωτηθεί αν είναι αγόρι ή κορίτσι
2.      χρησιμοποιεί τα 2 άρθρα «το» ή «ένα» σωστά
3.      χρησιμοποιεί τουλάχιστον 2 ποσοτικά επίθετα π.χ. «μερικά», «πολλά», «όλα»
4.      ονομάζει κάτι που έχει ζωγραφίσει
5.      χρησιμοποιεί μία αντωνυμία τρίτου προσώπου π.χ. «αυτό», «αυτή», «αυτός»
6.      συσχετίζει εμπειρίες του κοντινού παρελθόντος π.χ. τι έγινε όταν ήταν έξω

37-42 μηνών
1.      χρησιμοποιεί σωστά στην ομιλία κάποιους τύπους πληθυντικού
2.      χρησιμοποιεί 3 επί πλέον προθέσεις π.χ. «πάνω», «δίπλα», «μπροστά από»
3.      χρησιμοποιεί προτάσεις 4 λέξεων
4.      χρησιμοποιεί σωστά κάποια ρήματα σχετικά με το τι συμβαίνει σε εικόνες δράσης
5.      χρησιμοποιεί τη γενική πτώση π.χ. «τσάντα της μαμάς»
6.      κάνει ερωτήσεις με το  «γιατί» .Μπορεί να μην καταλαβαίνει την απάντηση και να συνεχίσει να ρωτάει
7.      ρωτάει «τι έγινε;»

43-48 μηνών
1.      χρησιμοποιεί το «μπορώ» σε προτάσεις
2.      χρησιμοποιεί το «θα» για κάτι που θα γίνει
3.      χρησιμοποιεί τα ονόματα 5 κατηγοριών π.χ. «οικογένεια», «ζώα», «ρούχα»
4.      χρησιμοποιεί 5 επιρρήματα που δηλώνουν χρόνο και τρόπο π.χ. «αργότερα», «σύντομα»
5.      χρησιμοποιεί το  «εμείς»
6.      κάνει ερωτήσεις με το «πόσα;» , «ποιανού;»

4-5 χρονών
1.      επαναλαμβάνει σωστά μια πρόταση με 12-13 συλλαβές
2.      κάνει ερωτήσεις με το «πότε» και «πως»
3.      απαντά σε ερωτήσεις όπως «Γιατί έχουμε σπίτια,βιβλία,μάτια;»
4.      επικοινωνεί άνετα με φίλους,συγγενείς και ξένους

                                                                         ΠΕΤΡΙΔΗΣ ΛΕΥΤΕΡΗΣ
                                                                         ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗΣ

http://www.ergologo.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Designed By