προσφατα

Παιδί και τηλεόραση

Dr. ΙΛΙΑ Ν. ΘΕΟΤΟΚΑ, Κλινική ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια, Ψυχιατρική Κλινική Πανεπιστημίου Αθηνών, Αιγινήτειο Νοσοκομείο

Τα ευρήματα που έχουμε από μελέτες σε σχέση με το παιδί και την έκθεσή του στην τηλεόραση είναι αποθαρρυντικά, είτε αυτό αφορά παιδιά προσχολικής ηλικίας, είτε παιδιά σχολικής ηλικίας. Οι επιπτώσεις που έχει στην ανάπτυξη των παιδιών η τηλεόραση είναι αρνητικές, όσον αφορά τη νοητική, την ψυχολογική, την κοινωνική, αλλά και τη σωματική τους ανάπτυξη. Εφόσον η συσκευή της τηλεόρασης είναι ανοικτή, καθώς τα νήπια παίζουν με τα παιχνίδια τους, η τηλεόραση τους αποσπά την προσοχή, τα εμποδίζει να συγκεντρωθούν και να εμμείνουν σε μια δραστηριότητα.

Η τηλεόραση κάνει τα παιδιά πιο παθητικά, μειώνει την κοινωνικότητά τους και τις προσπάθειες που θα μπορούσαν να κάνουν για να ενταχθούν σε νέες ομάδες, μειώνει τη λήψη πρωτοβουλιών για νέες δραστηριότητες, και ενισχύει την παχυσαρκία, εφόσον τα παιδιά που βλέπουν πολλές ώρες τηλεόραση κινούνται λιγότερο, αθλούνται λιγότερο και όταν βλέπουν τηλεόραση, τρώνε ακατάλληλα πολυθερμιδικά snacks.

Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι τα παιδιά ηλικίας κάτω των 2 ετών δεν πρέπει να παρακολουθούν τηλεόραση. Τα περισσότερα παιδιά ζουν σε σπίτια όπου η τηλεόραση είναι ανοικτή τις περισσότερες ώρες. Η πολύωρη επαφή των παιδιών με την τηλεόραση λειτουργεί αθροιστικά. Αυτό μπορεί να έχει ως συνέπεια την πιο αργή ανάπτυξη της γλώσσας και των γνώσεων και συμπτώματα έλλειψης συγκέντρωσης, προσοχής και διαταραχών ύπνου.

Οι γονείς θα πρέπει να περιορίσουν την έκθεση των παιδιών τους στην τηλεόραση που λειτουργεί ως φόντο σε ένα χώρο.

Ακόμα και παιδικά προγράμματα μπορεί να είναι ακατάλληλα για τα παιδιά. Οι γονείς πρέπει να φιλτράρουν με ιδιαίτερη προσοχή τι βλέπει το παιδί.

Μια καλή επιλογή είναι τα προγράμματα που έχουν αλληλεπίδραση, και εμπλέκονται τα παιδιά σε διαδικασίες μάθησης μέσα από αυτά.

Ακόμα και μέσω της τηλεόρασης μπορούμε να περάσουμε περισσότερο χρόνο μαζί τους. Για παράδειγμα, μπορούμε να μιλήσουμε με τα παιδιά σχετικά με το ποια προγράμματα και γιατί τους αρέσουν, και αντιστρόφως και ακόμη και να επιλέξουμε ποιο πρόγραμμα θέλουν να δουν. Επίσης, ακόμα καλύτερο είναι να τα βοηθήσουμε να αναπτύξουν μια κριτική στάση απέναντι στην τηλεόραση, να μάθουν να αξιολογούν, να ερμηνεύουν και να επικρίνουν τα προγράμματα που βλέπουν, κατά τρόπο που να αυξάνεται το κριτήριο επιλογής τους και οι νοητικές τους ικανότητες.

http://www.iatronet.gr/



Πως επηρεάζουν το παιδί οι άσχημες εικόνες στην tv;

Πώς αντιδρά το παιδί στις άσχημες εικόνες της τηλεόρασης; Η ψυχολόγος Αλεξάνδρα Καππάτου σε ενημερώνει και σε συμβουλεύει για το τι πρέπει να κάνεις...

Η ώρα είναι 8 ή 9 το βράδυ και στις περισσότερες οικογένειες οι δέκτες της τηλεόρασης είναι ανοικτοί.

Οι γονείς κάθονται και παρακολουθούν τις ειδήσεις. Συχνά, δίπλα τους ή λίγο πιο πέρα, βρίσκονται και τα παιδιά τους. Ακούν για διάφορα θέματα, συνήθως δυσάρεστα, όπως απαγωγές ανηλίκων, δολοφονίες, πλημμύρες και το τελευταίο διάστημα για το καταστροφικό σεισμό της Ιαπωνίας, το τσουνάμι και τις μεγάλες απώλειες. Στην εποχή της άμεσης πληροφόρησης, μια τέτοια σωρεία ανατριχιαστικών ειδήσεων είναι πια καθημερινό φαινόμενο. Τα παιδιά συνήθως πληροφορούνται για τα θέματα της επικαιρότητας είτε παρακολουθώντας τα ίδια τις ειδήσεις στην τηλεόραση, σπανιότερα από το ραδιόφωνο ή από τους γονείς τους, ή ακόμη και από τους συμμαθητές τους στο σχολείο.


Πως μπορούν τα παιδιά να επηρεαστούν από την τηλεόραση;

Πολλοί γονείς συχνά μου θέτουν την ερώτηση πως μπορεί το παιδί να επηρεαστεί από τις ειδήσεις. Είναι γεγονός ότι κάθε παιδί έχει τη δική του προσωπικότητα και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του. Έτσι, λοιπόν, υπάρχουν διαφορές στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν τα "άσχημα νέα". Αρκετά παιδιά έχουν ένα καταπληκτικό «ταλέντο» να αρνούνται να ασχοληθούν με «όλα αυτά τα δυσάρεστα», όπως τα χαρακτηρίζουν. Άλλα παιδιά εντυπωσιάζονται, φοβούνται ή ανησυχούν πιο εύκολα όταν μάθουν για κάποιο τρομακτικό γεγονός.

Τι μπορείτε να κάνετε:

-Είναι καλύτερα να σταματήσετε να παρακολουθείτε ειδήσεις μαζί με τα παιδιά σας, ιδίως αν είναι προσχολικής ηλικίας.

-Την ώρα του φαγητού να μην είναι ανοικτός ο δέκτης της τηλεόρασης. Η ώρα που κάθεστε για φαγητό θα πρέπει να είναι αφιερωμένη στην οικογένεια και στην ανταλλαγή οικογενειακών ειδήσεων.

-Αν παρ' όλα αυτά, το παιδί έχει παρακολουθήσει κάποια είδηση που το αναστάτωσε ή απλώς σας ζητά πληροφορίες, δώστε του την ευκαιρία να σας μιλήσει.

-Ρωτήστε το τι ακριβώς είναι εκείνο που το στενοχωρεί.

-Να είστε βέβαιοι ότι το παιδί σας θα αισθανθεί πολύ καλά αν μπορεί να σας εκφράσει την ανησυχία του και να νιώσει ότι του συμπαραστέκεστε.

-Όταν αποφεύγετε να συζητάτε μαζί του για μια δυσάρεστη είδηση, είναι πιθανό να νομίζει ότι εσείς είστε πολύ στενοχωρημένοι ή να υποθέσει ότι αυτό που συμβαίνει είναι τόσο "κακό" που εσείς κάτι του κρύβετε, με αποτέλεσμα να διακυβεύεται η εμπιστοσύνη του προς εσάς αλλά και να του αφήνετε το περιθώριο να δημιουργεί διάφορα σενάρια με την παραγωγική του φαντασία...

-Προσφέρετε στο παιδί σας μια παραπάνω αγκαλιά, ασχοληθείτε περισσότερο μαζί του . Η τρυφερότητα σας μπορεί να αντισταθμίσει τις εικόνες και το φόβο που δεν το αφήνουν να ησυχάσει, αφότου έμαθε για κάποιο τρομακτικό γεγονός.

-Να θυμάστε πως η βάση που κάνει το παιδί να αισθάνεται ασφάλεια εξαρτάται από τη σχέση που έχει διαμορφώσει μαζί σας και όχι τόσο πολύ απ? ότι γίνεται αλλού. Το παιδί έχει μεγάλη ανάγκη να αισθάνεται ότι στο σπίτι κυριαρχούν η ασφάλεια και η σταθερότητα.

Αλεξάνδρα Καππάτου Ψυχολόγος - Παιδοψυχολόγος


http://www.momyz.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Designed By