προσφατα

Αναπτυξιακη καθυστερηση και υποτονια

Μερικές φορές τα παιδιά φτάνουν στους ειδικούς με υπόνοια για αναπτυξιακή καθυστέρηση ή υποτονία όταν ο γονέας ή/και ο παιδίατρος παρατηρούν ότι το παιδί καθυστερεί να φτάσει στα αναπτυξιακά ορόσημα στους χρόνους που έχουν οριστεί. Συχνά δεν υπάρχει μια άλλη διάγνωση που θα εξηγούσε γιατί καθυστερεί η ανάπτυξη του παιδιού.Οι γονείς συχνά και δικαιολογημένα συγχέονται ως προς τη διαφορά μεταξύ της αναπτυξιακής καθυστέρησης και της υποτονίας.Ενώ η υποτονία οδηγεί συχνά στην αναπτυξιακή καθυστέρηση, δεν είναι απαραιτήτως η αιτία όλης της αναπτυξιακής καθυστέρησης.Εδώ θα συζητήσουμε την αναπτυξιακή καθυστέρηση λόγω της πιο κοινής αιτίας, την υποτονία.





ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ;
Η αναπτυξιακή καθυστέρηση περιγράφει απλά ένα παιδί που αργεί να φτάσει στα αναπτυξιακά ορόσημα στον αναμενόμενο χρόνο.Αυτή η περιγραφή, εντούτοις, δεν στοχεύει στην πρωταρχική αιτία του προβλήματος. Μερικές φορές μια πιο συγκεκριμένη διάγνωση όπως η υποτονία είναι προφανής ή γίνεται προφανέστερη καθώς το παιδί μεγαλώνει.Συχνότερα εν τούτοις, καμία άλλη συγκεκριμένη διάγνωση δεν επιτρέπεται.

Τι είναι υποτονία;
Η υποτονία είναι «ένας ιατρικός όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει το μειωμένο τόνο μυών (το μέγεθος της αντίστασης στη κίνηση ενός μυ). Δεν είναι το ίδιο με την αδυναμία μυών, αν και οι δύο καταστάσεις μπορούν να συνυπάρξουν… νήπια με υποτονία έχουν μια χαλαρή εικόνα ή μια εμφάνιση που θυμίζει «κούκλα από κουρέλια»… Άλλα συμπτώματα της υποτονίας περιλαμβάνουν προβλήματα με δυσκολίες κινητικότητας και στάσης, αναπνοής και ομιλίας, λήθαργο, χαλαρότητα, και φτωχά αντανακλαστικά. Η υποτονία δεν έχει επιπτώσεις στην αντίληψη και την νοημοσύνη σύμφωνα με το εθνικό ίδρυμα υγείας Αυτός ο ορισμός είναι συναρπαστικός επειδή δηλώνει ότι η υποτονία δεν είναι η ίδια με την αδυναμία μυών. Μιλά για τον τόνο του μυ που αφορά περισσότερο την ποιότητα ενός μυός παρά τη δυνατότητα και τη λειτουργία του. Η διαφορά μεταξύ του υψηλού τόνου και του χαμηλού τόνου είναι κάτι που μπορείτε να αισθανθείτε αλλά όχι να αξιολογήσετε απαραιτήτως.Έχετε σηκώσει ποτέ ένα μικρό παιδί και να νιώσετε ότι είναι σαν να σηκώνετε ένα ρομπότ ή έναν τόνο από τούβλα; Κάθονται άκαμπτα στο πλαϊνό μέρος του σώματός σας. Αυτό είναι ένα παιδί με υψηλό (κανονικό αλλά υψηλό) τόνο. Έχετε πάρει ένα άλλο παιδί που αισθάνεστε ότι θα γλιστρήσει μέσα από τα χέρια σας; Αυτό αγκαλιάζει το πλαϊνό μέρος του σώματός σας τέλεια. Αυτό είναι ένα παιδί με χαμηλό τόνο (συχνά κανονικό αλλά χαμηλό).Η κατανόηση του τόνου των μυών θα σας βοηθήσει να καταλάβετε την θεραπεία για την αναπτυξιακή καθυστέρηση όταν σχετίζεται με την υποτονία.

Πως ενεργούν τα παιδιά με αναπτυξιακή καθυστέρηση ή υποτονία;
Μερικά από τα παιδιά με χαμηλό μυϊκό τόνο προτιμούν να κάθονται και να παρατηρούν παρά να συμμετέχουν σε αυτά που συμβαίνουν γύρω τους. Συνήθως κάθονται με κυρτή πλάτη αλλά μερικές φορές θα καθίσουν σωστά και ευθεία αλλά τείνουν να παραμείνουν σε εκείνη την θέση. Θα είναι ικανοποιημένα με οποιοδήποτε παιχνίδι είναι κοντά τους και συχνά δεν θα κινηθούν προς ένα πιο απόμακρυσμένο παιχνίδι.Στην πραγματικότητα, εάν κουνήσετε το παιχνίδι ή τους παρουσιάσετε πώς δουλεύει το παιχνίδι θα ενδιαφερθούν για όσο ασχολείστε εσείς με αυτό το παιχνίδι και μετά θα χάσουν το ενδιαφέρον τους.Όταν σταματήσετε, θα περιμένουν από εσάς να το ξανακάνετε. Αν σταματήσετε για αρκετή ώρα, θα επιστρέψουν στο πιο κοντινό τους παιχνίδι ή θα κάθονται χωρίς να κάνουν τίποτα. Όσο το παιδί μεγαλώνει και αναπτύσσεται, τόσο δοκιμάζει περισσότερους τρόπους προκειμένου να εξερευνήσει το περιβάλλον γύρω του.Ένα παιδί χωρίς αναπτυξιακή καθυστέρηση ή υποτονία θα πειραματιστεί συχνά με το να κινηθεί βαθμιαία σε πολλές κατευθύνσεις. Ένα παιδί με υποτονία θα αναπτύξει συχνά έναν τρόπο μετακίνησης και έπειτα αργά θα προσθέσει τους νέους τρόπους, αλλά μόνο εάν η παλαιά μετακίνηση δεν λειτουργεί πλέον για αυτά και δεν καλύπτει τις ανάγκες του. Παραδείγματος χάριν ένα παιδί που αναπτύσσεται κανονικά θα καθίσει με ποικίλους τρόπους την ώρα που παίζει. Θα καθίσει πάνω στα πόδια του, με τα πόδια στην ευθεία, ή με ένα πόδι διπλωμένο και το άλλο τεντωμένο κλπ. Ένα παιδί με υποτονία θα καθίσει μόνο πάνω στα πόδια του και δεν θα δοκιμάσει άλλες μεθόδους.

ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΤΕ ΈΝΑ ΠΑΙΔΙ ΜΕ ΥΠΟΤΟΝΙΑ;
ΑΠΟΛΥΤΩΣ!!Όσο πιο νωρίς αντιληφθείτε τα συμπτώματα, τόσο πιο σύντομα το παιδί θα αρχίσει να πλησιάζει τα αναπτυξιακά ορόσημα, μέσα από την κατάλληλη μέθοδο αποκατάστασης.Έτσι, η πρόωρη παρέμβαση είναι το κλειδί.
Η Barbara Hypes έχει αναπτύξει μια ιδιαίτερη θεωρία για τη θεραπεία των παιδιών με υποτονία. Είναι πεποίθησή της ότι τα παιδιά με αυτήν την διάγνωση χρειάζονται το χρόνο να επεξεργαστούν τι αισθάνονται και χρόνο για να πλησιάσουν τα αναπτυξιακά ορόσημα.Χαρακτηριστικά, τα παιδιά με υποτονία θέλουν να περιμένουν πρίν συμμετάσχουν σε ένα παιχνίδι.Αυτό θα μπορούσε να είναι επειδή επεξεργάζονται ποιες είναι οι απαιτούμενες κινήσεις - λαμβάνοντας υπόψη τι βλέπουνε, αισθάνονται, ακούνε, αντιλαμβάνονται και πώς πρέπει να κινήσουν το σώμα τους για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις. Έτσι, οι θεραπευτές και οι γονείς που δουλεύουν με παιδιά με υποτονία σαν βασικό συστατικό της προσπάθειάς τους θα πρέπει να έχουν την υπομονή.

Ένα παιδί με αυτήν την διάγνωση αντιδρά συνήθως αργά σε ένα ερέθισμα αλλά εάν το παιδί είναι σε νέα ή αδέξια θέση αυτές οι πληροφορίες θα προηγηθούν από τις άλλες πληροφορίες που δέχεται ακούσια και θα αναγκάσουν το παιδί να αντιδράσει. Δείχνοντας στο παιδί τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να μετακινηθεί και σταματώντας για λίγο την διαδικασία, θα του επιτρέψετε να νιώσει την αρχή μιας νέας κατάστασης και το να βρει τον κατάλληλο τρόπο για να ολοκληρώσει την διαδικασία. Ένα παιδί με υποτονία χρειάζεται το χρόνο να επεξεργαστεί σε αυτό το σημείο τι έχει καταφέρει και πως αισθάνεται γι’ αυτό. Το ζήτημα είναι να κάνει τα πρώτα βήματα αλλά κάλλιστα θα μπορούσε να θεωρηθεί σημαντικό το να κινεί το σώμα του από την ξαπλωτή στην καθιστή θέση και το ανάποδο.Μερικές φορές το παιδί φοβάται τη νέα θέση επειδή αισθάνεται την αλλαγή.Δίνοντας στο παιδί τον κατάλληλο χρόνο να εμπεδώσει τη νέα κίνηση του επιτρέπετε να την ενσωματώσει στην δική του ανάπτυξη και να την μεταχειριστεί ξανά και ξανά. Η γνώση των κατάλληλων κινήσεων και πώς αυτές ενεργοποιουν τους σωστούς μυς είναι το κλειδί για να βοηθήσει τα παιδιά να ξεκινήσουν να κινούνται.Ένας φυσιοθεραπευτής θα σας διδάξει πώς να διευκολύνετε τη μετακίνηση και πού να σταματήσετε, πού να κρατηθεί το παιδί έτσι να ολοκληρώσει μια κίνηση με επιτυχία, και πώς να μάθετε ποιες κινήσεις είναι σημαντικές σε κάθε αναπτυξιακό στάδιο.

Τα παιδιά με υποτονία χρειάζονται χρόνο να συντονίσουν τις κινήσεις τους. Διευκολύνοντας αυτήν την διαδικασία όσο το δυνατό νωρίτερα κάνετε μια τεράστια διαφορά στο πώς ένα παιδί αρχίζει να επεξεργάζεται τον κόσμο σε όλους τους τομείς, αδρή κινητικότητα, λεπτή κινητικότητα, γνωστική, και συναισθηματική ανάπτυξη. Αυτό που είναι φανταστικό για τα παιδιά με υποτονία είναι ότι γίνονται πολύ ευτυχισμένα με τον εαυτό τους και τις νέες κατακτήσεις τους από την στιγμή που μπορούν να τις ενσωματώσουν στην κίνησή τους. Το περιοδικό της παιδιατρικής φυσιοθεραπείας δημοσίευσε ένα άρθρο σχετικά με την παραλλαγή και τη μεταβλητότητα των μετακινήσεων όπως αυτό ανάγεται στην κανονική ανάπτυξη.Η βασική θεωρία στο άρθρο είναι ότι η κανονική μετακίνηση ποικίλλει και εξελίσσεται συνεχώς. Επομένως, όσο πιο πολλές κινήσεις χρησιμοποιεί ένα παιδί κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης της αδρής κινητικότητας τόσο πιθανότερο θα είναι ότι ένα παιδί χρησιμοποιεί τις φυσιολογικές και απαραίτητες κινήσεις για μετακίνηση. Όταν ένα παιδί με ένα εύρος κινήσεων αντιμετωπίζει ένα εμπόδιο, και έχει την ικανότητα επιλογών, τότε είναι σε θέση να χρησιμοποιήσει ένα άλλο τρόπο για να μετακινηθεί γύρω από το εμπόδιο. Ένα παιδί ανταποκρίνεται στο περιβάλλον του κάθε φορά που κινείται. Τα παιδιά ανταποκρίνονται επίσης στο σώμα τους κάθε φορά που κινούνται.Η κατοχή ενός μεγάλου εύρους κινήσεων και η δυνατότητα να τις εμπλουτίσουν είναι το κλειδί για μια φυσιολογική μετακίνηση.Τα παιδιά με υποτονία χρειάζονται συχνά βοήθεια για να αναπτύξουν την κινητικότητά τους και να επιλέγουν κάθε φορά την κατάλληλη κίνηση. Ένας φυσιοθεραπευτής με εμπειρία στα παιδιά μπορεί να βοηθήσει σε αυτήν την διαδικασία.

Πώς ξέρω ότι το παιδί μου έχει υποτονία;
Όταν το σηκώνετε αγκαλιά και νιώθετε ότι μπορεί να γλιστρήσει μέσα από τα χέρια σας αν δεν το πιάσετε σφικτά.
Όταν διαπιστώνετε ότι το παιδί τείνει περισσότερο να παρατηρεί και να περιμένει να έλθουν όλα προς το μέρος του παρά να πάει αυτό προς αυτά.
Όταν συνηθίζει να κάθεται σε μια στάση μόνο και δεν επιχειρεί να αλλάξει αυτήν την στάση εύκολα
Όταν συνηθίζει να σηκώνει τα πόδια αντί να προσπαθεί να πατήσει κάτω όταν το βάζετε να στηριχτεί στα πόδια του

Η σημαντικότερη ερώτηση είναι: Πρέπει να θεραπευτεί;
Η απάντηση είναι ναι εάν:
Δεν έχει φτάσει εγκαίρως τα απαραίτητα αναπτυξιακά ορόσημα
Όταν έχει φτωχή αδρή κινητικότητα σε σχέση με την ηλικία του όπως πχ να κάθεται αλλά να μην προσπαθεί να πάει πιο μακριά ή γυρνάει μόνο προς μια κατευθυνση. Φαίνεται φοβισμένο να δοκιμάσει τις νέες κινήσεις,εμφανίζεται ανήσυχο όταν προσπαθείτε να του διδάξετε πώς να κουβαλάει πράγματα με τα χέρια του.
Ένας καλός θεράπων ιατρός θα διδάξει στους γονείς ευχάριστες ασκήσεις που μπορούν να κάνουν στο σπίτι με το παιδί . Ο γονέας θα είναι σε θέση να προσέξει πόσα πολλά μπορεί να καταφέρει το παιδί του από την στιγμή που θα βρεθεί σε «καλά χέρια», δηλαδή από τότε που θα λάβει την σωστή μεταχείριση

Written by
Kristin Emery, MPT

http://www.pebblespt.com/physical-therapy-pediatrics-arlington-falls-church-vienna-mclean-alexandria-torticollis-toe-walking-fairfax-annandale-topics-tricks-treatment/developmental-delay-and-hypotonia/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Designed By