προσφατα

Ενδεικτικά χρονοδιαγράμματα ανάπτυξης

Σε μια οποιαδήποτε αναζήτηση στο νετ σχετικά με τα λεγόμενα αναπτυξιακά ορόσημα, θα βρείτε πάρα πολλά αποτελέσματα, άλλα πιο "αυστηρα" και άλλα πιο "ελαστικά"
τι εννοώ; καποιες σελιδες έχουν χρονοδιαγραμματα αναπτυξης και παρουσιάζουν δεξιοτητες παιδιων σε ηλικίες που σε άλλα χρονοδιαγραμματα αντιστοιχουν σε άλλες ηλικιες, ειτε μικρότερες είτε μεγαλύτερες

Πολύ καλά ενδεικτικά χρονοδιαγράμματα ανάπτυξης έχουν και τα καινούργια βιβλιάρια υγείας των παιδιών μας. Βεβαια, αυοι που γνωρίζουν καλύτερα είναι οι ειδικοί, όπως ενας πολύ καλός παιδιατρος, σαν τη δική μας, που σε καθε επισκεψη θα μας ρωτησει τι κανουμε τι δεν κανουμε και αναλόγως κατευθυνομαστε και καπου αλλου, αν υπάρχει κάποιο πρόβλημα

Φυσικά κι αυτά τα ορόσημα δεν κατακτώνται απο όλα τα παιδιά με την ίδια ακρίβεια. Η ανάπτυξη του καθε παιδιού είναι ξεχωριστή. Τα ορόσημα αυτά υπάρχουν για να δίνουν μια γενικη κατευθυνση στους γονείς και ίσως να χτυπήσουν ενα μικρό καμπανάκι αν υπάρχει μεγάλη απόκλιση από την θεωρία στην πράξη

Σε μια δική μου αναζήτηση λοιπόν βρηκα μια σελίδα με αρκετό υλικό μέσα. Δημιουργήθηκε για κάποιο πρόγραμμα που ειχε "τρέξει" το 2004 απο το πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και μαλλον διακοπηκε αλλά τα κείμενα έμειναν και ετσι παραθέτω εδω τα πρώτα κείμενα που αφορούν τα χρονοδιαγράμματα ανάπτυξης.



Μάθημα "αναπτυξιακά χρονοδιαγράμματα της φυσιολογικής ανάπτυξης των παιδιών" Καθηγητής-Συγγραφέας Υλικού "Καραμπατζάκη"
Περίληψη
Τα τελευταία χρόνια οι ιδέες που επικρατούν στο χώρο της Ειδικής Εκπαίδευσης περί ομαλοποίησης, ενσωμάτωσης, κοινωνικής ένταξης και αποκατάστασης των παιδιών με προβλήματα, έχουν στρέψει το ενδιαφέρον των ειδικών, μεταξύ αυτών και των εκπαιδευτικών, στη μελέτη της πρώιμης ανίχνευσης των αναπτυξιακών διαταραχών, της πρόληψης και της πρώιμης παρέμβασης. Η πρώιμη ανίχνευση είναι υψίστης σημασίας για το μέλλον των παιδιών, επειδή μας επιτρέπει να οργανώσουμε έγκαιρα παρεμβατικά προγράμματα, να στηρίξουμε ψυχολογικά τα παιδιά και τις οικογένειές τους και να προλάβουμε ίσως περισσότερο σοβαρές επιπλοκές. Σε ορισμένες περιπτώσεις σοβαρές βλάβες στην υγεία ενός παιδιού, που μπορεί να οδηγήσουν σε κάποια μορφή αναπηρίας, γίνονται αμέσως αντιληπτές, σε άλλες όμως η εκδήλωσης της βλάβης μπορεί να καθυστερήσει αρκετά και η διάγνωση να γίνει και αυτή καθυστερημένα με αποτέλεσμα να χαθεί πολύτιμος χρόνος για το παιδί. Έτσι καθίσταται σαφές ότι όσο νωρίτερα γίνει αντιληπτό το πρόβλημα τόσο πιο αποτελεσματική μπορεί να είναι η αντιμετώπισή του. Δυστυχώς κάποιες ασθένειες , όπως π.χ. η εγκεφαλική παράλυση ενώ δεν είναι θανατηφόρες δεν μπορούν και να θεραπευτούν. Όμως η κατάσταση του παιδιού είναι δυνατόν να βελτιωθεί με την εφαρμογή πρώιμων και κατάλληλων παρεμβατικών προγραμμάτων. Ως πρώιμη παρέμβαση ορίζονται όλες οι μορφές παιδοκεντρικών δραστηριοτήτων εξάσκησης και εκπαίδευσης καθώς και δραστηριοτήτων που αφορούν στην καθοδήγηση των γονέων αμέσως μετά τον προσδιορισμό της κατάστασης των παιδιών. Η πρώιμη παρέμβαση απευθύνεται στο ίδιο το παιδί, στους γονείς, καθώς και σε ολόκληρη την οικογένεια και στο ευρύτερο περιβάλλον. Υπάρχει αναγκαιότητα να εκπαιδευτούν οι εκπαιδευτικοί σε μεθόδους πρώιμης ανίχνευσης και πρώιμης παρέμβασης και να βοηθήσουν έτσι αποτελεσματικά τα παιδιά της τάξης τους. Στο κεφάλαιο αυτό θα αναφερθούμε στην αναπτυξιακή πορεία ενός φυσιολογικού παιδιού μέσα από την περιγραφή αναπτυξιακών χρονοδιαγραμμάτων όπως αναφέρονται στη διεθνή βιβλιογραφία. Η γνώση της φυσιολογίας της ανάπτυξης των παιδιών είναι απαραίτητα προκειμένου να κατανοήσουμε και να διακρίνουμε την παθολογία.

Χαρακτηριστικά της αδρής κινητικότητας
Αντανακλαστικό στόματος παρόν 6 βδομάδες πριν τη γέννηση
Αυθόρμητες κινήσεις κεφαλής , ποδιών και χεριών 3 μήνες προγεννητικά
Απότομες κλωτσιές και σπρωξιές (πιέσεις) 4 ½ μήνες προγεννητικά
Από πλευρά σε πλευρά , πάνω και κάτω και τούμπες 5 μήνες προγεννητικά
Μικρή κινητικότητα εξ αιτίας του αυξανόμενου εμβρυϊκού μεγέθους 8 – 9 μήνες προγεννητικά
Κυριαρχεί ο ύπνος , κινήσεις τυχαίες και αδιαφοροποίητες, παρουσιάζονται αντανακλαστικά επιβίωσης & στάσης του σώματος. Νεογέννητο
Ασυμμετρικό τονικό αντανακλαστικό λαιμού Πάνω από 4 ή 6 μήνες
Περίπλοκο τονικό αντανακλαστικό λαιμού Πάνω από 4 ή 6 μήνες
Σηκώνει την κεφαλή 1 – 3 μήνες
Στρέφεται από πίσω προς τα μπρος 3 μήνες
Απλώνει το χέρι του προς ένα αντικείμενο 4 μήνες
Κάθεται χωρίς υποστήριξη 4 με 5 μήνες
Βλέπει , απλώνεται και αρπάζει ένα αντικείμενο 6 μήνες
Χρησιμοποιεί ένα χέρι περισσότερο από το άλλο 6 ½ με 7 μήνες
Κινείται στα χέρια και τα γόνατα 8 ή 9 μήνες
Πλησιάζει στην πλευρά της κούνιας 8 με 12 μήνες
Περπατάει στηριζόμενο στα έπιπλα 12 με 15 μήνες
Βαδίζει γύρω με μικρά βήματα 12 με 18 μήνες
Σέρνεται πάνω στα σκαλιά 15 μηνών
Ανεβαίνει σκαλοπάτια στηριζόμενο σε κάποιον 18 με 21 μηνών
Περπατάει μια ίσια γραμμή 18 με 2 χρόνια
Κάνει πεντάλ σε τρίκυκλο ποδήλατο 2 χρόνων
Ανεβαίνει σκαλοπάτια αβοήθητο , κάνοντας βήματα σημειωτόν , μονόπλευρα 2 χρόνων
Τρέχει , αλλά δεν μπορεί να κάνει άμεσες μεταβολές της κίνησης 2 με 3 χρόνων.
Περπατάει πλάγια 2 ½ χρόνων
Ισορροπεί για λίγο στεκόμενο στο ένα πόδι 2 ½ χρόνων
Πηδάει και στα δύο (2) πόδια 2 ½ χρόνων
Περπατάει στις άκρες των δακτύλων εάν ζητηθεί 2 ½ χρόνων
Περπατάει με τον τρόπο των ενηλίκων 3 ετών
Ανεβαίνει σκαλοπάτια εναλλάσσοντας πόδια 3 ετών
Ισορροπεί στο ένα πόδι για 3 – 4 δευτερόλεπτα 3 ετών
Πετυχαίνει ένα στα 3 πηδήματα στο προτιμώμενο πόδι 3 ετών
Πετυχαίνει 6 πηδήματα στο προτιμώμενο πόδι 4 ετών
Περπατάει εναλλακτικά σε 5 ½ σπιθαμές φάρδος δοκό ισορροπίας 4 ½ ετών
Ισορροπία στο ένα πόδι για 10 δευτερόλεπτα 4 ετών
Μπορεί να κάνει ποδήλατο με δύο ρόδες 4 – 6 ετών
Κατεβαίνει σκαλοπάτια με εναλλαγή ποδιών 4 – 5 ετών
Ενήλικο στυλ στο τρέξιμο 5 – 6 ετών
Πετυχαίνει δέκα (10) πηδήματα στο προτιμώμενο πόδι 5 – 6 ετών.
Αναπηδάει καλά με εναλλαγή των ποδιών (γκάλοπ) 5 – 6 ετών
Κάνει άλματα 6 ετών
Κατορθώνει τελείως αποτελεσματικά πηδήματα 6 ετών

http://imm.demokritos.gr/epeaek/index_main.asp

συνέχεια εδώ...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Designed By